Sculptura se bazează pe rămășițele turtite și sfărâmate ale craniului femeii, ale cărui oase erau atât de moi când au fost excavate, încât aveau consistența „un biscuit bine înmuiat”.
Așa că cercetătorii au fost nevoiți mai întâi să întărească fragmentele de os, înainte de a le reasambla. Apoi au creat modelul 3D.
„Cred că ne poate ajuta să înțelegem cine erau”, a spus dr. Emma Pomeroy, paleoantropolog la Universitatea din Cambridge.
„Este extrem de interesant și este un privilegiu enorm să poți lucra cu rămășițele oricărui individ, dar mai ales cu unul atât de special”, a spus ea pentru BBC News.
Craniul pe care se bazează modelul a fost găsit în Peștera Shanidar din Kurdistanul irakian. Rămășițele a cel puțin 10 bărbați, femei și copii de Neanderthal au fost dezgropate acolo în anii 1950.
Când un grup britanic a fost invitat acolo de autoritățile kurde în 2015 și a găsit un nou schelet - numit Shanidar Z - care includea o mare parte din partea superioară a corpului individului, inclusiv coloana vertebrală, umerii, brațele și mâinile.
Craniul era în mare parte acolo și el, dar turtit într-un strat de 2 cm grosime, probabil din cauza unei stânci căzute peste el.
„Craniul era la fel de plat ca o pizza”, a spus profesorul Graeme Barker de la Cambridge, care conduce noile săpături de la Shanidar.
Cu permisiunea departamentului local de antichități, fragmentele de craniu au fost aduse în Marea Britanie în blocuri de sedimente pentru a începe procesul minuțios de a le pune la loc. Puzzle-ul complicat a durat mai mult de un an.
Craniul reconstruit a fost apoi scanat, iar o variantă imprimată 3D le-a fost trimisă artiștilor olandezi Adrie și Alfons Kennis, renumiți pentru priceperea lor de a crea reprezentări fidele ale oamenilor antici pe baza rămășițelor lor osoase.
Din analizele făcute de experți, probabil că femeia a murit la peste 40 de ani. Acest lucru este indicat de dinții ei, care sunt uzați aproape până la rădăcini.
„În momentul în care dinții devin atât de uzați, mestecatul nu mai este atât de eficient” , a explicat Pomeroy.
„Avem și alte semne de sănătate dentară precară – unele infecții, unele boli ale gingiilor, de asemenea. Cred că a ajuns la sfârșitul natural al vieții”, a adăugat ea.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 99 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.