2.0. Mașinile inteligente, vedete la CES 2014. Cu ce inovații au venit BMW, Audi și Valeo

Data publicării:
masini ces

Printre expozanţii auto, conceputul de maşini robotice a fost extrem de popular, iar tehnologiile bazate pe senzori de mişcare din ce în ce mai inteligenţi ne-au făcut să ne simţim ca în „viitorul” din filmele SF. Demonstraţii organizate de branduri precum Audi, GM, Bosh, BMW sau Ford au demonstrat cât de inteligente au devenit cu adevărat maşinile.

Compania franceză Valeo a venit cu un concept inedit de parcare cu ajutorul unui valet electronic. Astfel, bazându-se pe senzori, maşină adusă într-o parcare poate fi lăsată să găsească un loc bun de una singură. Totuşi, dezvoltatorii tehnologiilor robotice de condus au pus accentul pe faptul că acestea nu sunt, pentru moment, pregătite pentru folosirea pe scară largă.

Deşi sistemele autonome de condus devin din ce în ce mai performante, guvernele nu au fost până acum dispuse să schimbe regulile de circulaţie pentru a permite autonomie în trafic maşinilor robotice.

Aşadar, deşi este prea devreme ca vehiculul nostru să ne dea la o parte de pe scaunul şoferului, integrarea unor sisteme, precum cel prezentat de BMW cu ocazia CES, pot preveni numeroase accidente în trafic.

Noul sistem prezentat de BMW poate schimba vitezele şi poate accelera şi frâna la viteze reduse în timpul manevrelor de parcare, subliniază compania. De asemenea, maşina „simte” apariţia unui obstacol în timpul manevrei şi frânează. Tehnologiile anterioare de parcare asistată oferite de BMW şi de alte mărci pot prelua de la şofer doar comenzile de direcţie, a subliniat BMW.

Totodată, Audi demonstrează la Las Vegas o tehnologie care poate prelua controlul automobilului în condiţii de trafic bară la bară, în regim de pilot automat. Astfel, automobilul se ocupă de direcţie, acceleraţie şi frână în condiţii de trafic foarte aglomerat, utilizând un arsenal de senzori radar, laser şi pe bază de ultrasunete pentru a detecta obiectele din jur. Reprezentanţii Audi notează că tehnologia va fi disponibilă clienţilor ca opţiune peste 4-5 ani.

Audi a scos indicatoarele de pe bord şi le-a înlocuit cu un ecran de 12,3 inci, poziţionat în spatele volanului, pe care sunt afişate informaţii tradiţionale şi nu numai. Spre exemplu, acolo poţi vedea o hartă, nu mai trebuie să ai GPS separat, poţi vedea câţi kilometri mai ai de parcurs sau diverse alte informaţii.

Apoi, temperatura în interiorul maşinii poate fi reglată direct de pe gurile de ventilaţie în care este integrat deja un ecran pe care este afişată valoarea curentă. Mai mult, Audi are şi un concept de aplicaţie prin care să-ţi controlezi maşina prin parcare, fie spre locul unde s-o laşi, fie din acel loc la tine. Trucul ţine de garajul în care o laşi, un garaj înţesat cu senzori laser care monitorizează în permanenţă unde ţi-ai lăsat automobilul. Toate acestea sunt posibile datorită integrării sistemului de operare Android pe ceea ce este în fond o tabletă care ia locul sistemului de bord.

Sistemele de pilot automat nu se opresc la maşini destinate consumatorilor, ci şi la vehicule de mari dimensiuni destinate transportului în comun, precum prototipul francez Navia. Vehiculul este conceput pentru a conduce studenţii prin campus sau angajaţii unei companii de mari dimensiuni prin incinta sediului.

Astfel, maşinile nu au devenit numai extrem de apte în a se conduce sau a se parca singure, ci au dezvoltat şi o interfaţă inteligenţă de comunicare cu şoferii.

Mai mult decât atât, maşinile au devenit şi mult mai eco. La CES 2014 şi-a făcut apariţia şi primul model electric de Formula 1, prima maşină care funcţionează cu ajutorul unui motor cu hidrogen şi numeroase exemplare de vehicule electrice performante şi cu autonomie mai mare.

Aflați din materialul video de mai sus care au fost principalele modele de telefoane inteligente și tablete prezentate la CES 2014.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri