„Suntem în pericol de extincție”. Inventatorul realității virtuale avertizează: Omenirea se află la mila „lorzilor tehnologiei”
Data actualizării: Data publicării:
Internetul este un sistem trucat care este exploatat în mod abuziv de intermediari, printre care se numără și „agenți psihologici” care lucrează pentru Vladimir Putin și pentru aparatul comunist de stat al Chinei, potrivit lui Jaron Lanier. Foto: Profimedia Images
Jaron Lanier este un liber-cugetător despre care se spune că a inventat termenul de „realitate virtuală”. Acesta a lansat avertismente înspăimântătoare despre pericolele unei lumi mult prea dependente de internet și aflată tot mai mult la mila „lorzilor tehnologiei”, a platformelor lor sociale și a celor care lucrează pentru ei, scrie The Guardian.
Nu este prima dată când Jaron Lanier, distinsul informatician, compozitor și artist american, critică rețelele sociale, însă felul în care acesta interpretează efectele lor negative au devenit mult mai întunecate, iar avertismentele sale tot mai tranșante.
Haosul provocat de preluarea Twitter-ului de către Elon Musk și răspândirea teoriilor conspirației și dezinformării online din ultimul timp au agravat situația industriei tehnologiei, care reprezintă o amenințare existențială, potrivit informaticianului non-conformist în vârstă de 61 de ani.
„Oamenii supraviețuiesc schimbând informații între ei”, a spus Lanier într-un interviu pentru The Guardian. „Trecem acea calitate fundamentală a umanității printr-un proces cu un stimulent inerent pentru corupție și degradare. Drama principală a acestei perioade este dacă vom putea sau nu să ne dăm seama cum să supraviețuim cu adevărat cu aceste elemente.”
Atenția exagerată pentru scandalurile din ultimele luni din jurul lui Elon Musk și Twitter a venit după îngrijorările mai vechi legate de Facebook și alți actori, inclusiv reprezentanți de stat.
Jaron Lanier: „Cred în continuare că extincția rămâne o posibilitate.” Foto: Profimedia Images
Lanier menționează „agenți psihologici” care lucrează pentru Vladimir Putin și pentru aparatul comunist de stat al Chinei. Cu toții filtrează sau promovează informația pentru propriile lor interese.
Jaron Lanier: Internetul este un sistem trucat care este exploatat în mod abuziv
Pe scurt, internetul nu este o piață liberă a informației precum s-a dorit inițial. Este un sistem trucat care este exploatat în mod abuziv. „Există tot felul de intermediari. Ar putea fi oameni care dețin platforma, de curând Elon Musk, sau terțe părți care sunt bune la influențare pe ascuns”, a spus Lanier.
Diverse persoane pot interveni. „Unii sunt oficiali, unii sunt expuși, alții ascunși. Unii sunt competenți, unii incompetenți. Unii sunt aleatori, precum un algoritm pe care cineva l-a făcut, dar nu l-a înțeles”, a explicat informaticianul american.
Miza este mare. „Cred în continuare că extincția rămâne o posibilitate. Nu neapărat, dar este o dramă fundamentală”, a spus Lanier. „Dacă ne putem coordona ca să rezolvăm criza climatică, acesta ar fi un semn clar că nu am devenit complet disfuncționali”.
Lanier a participat la crearea unor ideologii moderne, precum futurismul Web 2.0 și utopismul digital, dar acum nu mai este un fan al felului în care utopia digitală se conturează.
Informaticianul american a descris-o drept „Maoism digital” și a acuzat titanii tehnolgiei precum Facebook și Google că s-au transformat în „agenții de spionaj”. Potrivit lui Lanier, consecințele dependenței excesive de rețelele sociale sunt foarte clare: vom avea parte de filmări cu pisici și războaie civile.
Ideologiile online și „mintea de stup” ar putea duce la o „catastrofă socială”
În cartea sa publicată în 2010 - „Tu nu ești un gadget: Un manifest” - Lanier a avertizat despre pericolele ideologiilor online și „mintea de stup”, sau mintea colectivă, care ar putea duce la o „catastrofă socială”.
Acum, Lanier atrage atenția asupra condiționării operante sau, cu alte cuvinte, modificării comportamentului ce are loc în mediul online.
Jaron Lanier este un informatician, compozitor și artist american despre care se spune că a inventat termenul de „realitate virtuală”. Foto: Profimedia Images
Aprobare, dezaprobare sau ignorare – astfel de tehnici pot fi manipulate online sub denumirea eufemistică de „engagement” (implicare) și prin crearea de modele de dependență pentru persoane și, într-un final, prin proxy, întregi societăți.
„În timp ce intrăm într-o eră în care nimic nu mai înseamnă nimic din cauză că totul se reduce la putere, intermediere și influență este foarte greu să formulezi idei noi și foarte ușor ca ele să fie interpretate diferit de intenția originală”, a spus Lanier.
Musk, Trump și Kanye - „băiețeii obraznici otrăviți de Twitter”
Personalități precum Elon Musk, Donald Trump și Kanye West (Ye), considerate cândva persoane deosebite, au devenit „niște băieței obraznici” în felul în care se comportă în public – un posibil rezultat al „otrăvirii prin Twitter”, o variantă mai modernă a condiționării operante.
„Oamenii au fost destul de oribili pe parcursul istoriei așa că este greu să facem o legătură cauzală cu actuala noastră disfuncție”, a spus Lanier, care în trecut s-a descris drept un „optimist îngrijorat ”. „Cea mai profundă problemă aici este dacă putem să fim destul de sănătoși la minte ca să comunicăm și să ne coordonăm în scopul supraviețuirii noastre.”
„Chiar și oameni care sunt dispuși să coopereze s-ar putea să nu o poată face pentru că nu activează într-un mediu în care sunt auziți în felurile în care își imaginează”, a explicat Lanier. „Acum, nu avem nicio siguranță că ceea ce spunem va fi auzit corect”.
Această situație se aplică și în cazul ideilor vehiculate de Lanier, cu toate că informaticianul speră din tot sufletul că se înșeală în această privință.
„Dacă faci o previziune sumbră și ea devine realitate, înseamnă că nu ai avut nicio utilitate. Nu pretind că am toate întrebările, dar cred că supraviețuirea noastră depinde de modificarea internetului”, a spus Lanier. Trebuie „să creăm o structură care este mai prietenoasă cu percepția umană și cu felurile în care oamenii sunt cu adevărat.”
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.