Un celebru tablou de Rafael ''include un chip care nu a fost pictat de el''

Data publicării:
madonna della rosa
"Madonna della Rosa". Foto: Profimedia Images

Madonna della Rosa, o pictură în ulei creată de faimosul artist italian Rafael, la începutul secolului al XVI-lea, include un chip pe care nu l-a pictat el, potrivit unor cercetători britanici, citați de DPA joi. Oamenii de știință au analizat cu ajutorul inteligenţei artificiale tabloul expus în prezent la Muzeul Prado din Madrid și au constatat că chipul lui Iosif ar fi fost pictat de altcineva. Descoperirea alimentează speculațiile potrivit cărora ucenicul lui Rafael, Giulio Romano, ar putea fi implicat în creație.

Tabloul o înfăţişează pe Fecioara Maria cu pruncul Isus în braţe, pe Iosif la dreapta ei şi pe Ioan Botezătorul copil, iar pe o masă se află un trandafir, element care se regăseşte în denumirea tabloului.

Tabloul, expus în prezent la Muzeul Prado din Madrid, Spania, a fost subiectul unei dezbateri îndelungate între istorici de artă, mulţi sugerând că ucenicul lui Rafael, Giulio Romano, ar putea fi implicat.

Cum a ajuns inteligența artificială să constate că tabloul n-a fost realizat integral de Rafael

Unii au susţinut că e posibil ca trandafirul şi partea inferioară a tabloului să fi fost create de un alt artist.

Cu toate acestea, profesorul Hassan Ugail, directorul Centrului pentru informatică vizuală şi sisteme inteligente din cadrul Universităţii din Bradford, a spus că, într-adevăr, cea mai mare parte a picturii a fost realizată de Rafael, cu excepţia chipului lui Iosif.

''Am folosit tablouri de Rafael confirmate ca autentice pentru a învăţa computerul să-i recunoască stilul în cele mai mici detalii, de la mişcări ale pensulei, umbre şi alte aspecte'', a spus el.

''Computerul percepe mult mai în profunzime decât ochiul uman, până la nivel microscopic'', a mai spus el.

''Când am testat «della Rosa» per ansamblu, rezultatele nu au fost decisive'', a adăugat Ugail.

''Aşa că apoi am testat fragmente individuale, iar în timp ce restul tabloului a fost confirmat ca fiind al lui Rafael, există o probabilitate mare ca chipul lui Iosif să nu fi fost pictat de Rafael''.

Algoritmul AI a fost dezvoltat de Ugail, care a spus că acesta poate recunoaşte opere autentice ale lui Rafael cu o precizie de 98%.

Sfântul Iosif a fost adăugat ca o completare

Autorul studiului, Howell Edwards, profesor emerit de spectroscopie moleculară la Universitatea Bradford, a spus că «della Rosa» era considerată de cunoscători ca un fel de autograf al lui Rafael, ceea ce înseamnă că el a pictat tabloul în întregime.

Cu toate acestea, profesorul a spus că, în secolul al XIX-lea, mulţi istorici de artă au început să se întrebe dacă nu cumva au fost implicaţi şi ucenici din atelierul lui Rafael.

''Implicarea atelierului lui Rafael a fost acceptată gradual şi atribuită în particular elevului său Giulio Romano, posibil şi lui Gianfrancesco Penni.''

''În Spania, atribuirea iniţială nu a fost pusă niciodată sub semnul întrebării''

''Potrivit unor cunoscători, calitatea compoziţiei şi a picturii Madonei, pruncului şi a sfântului Ioan o depăşeşte cu mult pe cea a Sfântului Iosif care, potrivit acestora, ar fi fost adăugat în atelier, ca un fel de completare."

Ce ucenic l-ar fi pictat pe Iosif

''Analiza cu programul AI a demonstrat în mod concludent că, în timp ce cele trei figuri - Madona, pruncul Isus şi sfântul Ioan Botezătorul sunt fără echivoc pictate de Rafael, cea a Sfântului Iosif nu este şi a fost pictată de altcineva - posibil de Romano''.

Deşi poate identifica cu precizie o pictură de Rafael, cercetătorii au spus că sistemul AI nu poate fi întrebuinţat ca instrument unic de autentificare.

Autorul studiului, David G. Stork, profesor adjunct de programe de sisteme simbolice la Universitatea Stanford din Statele Unite a spus că ''rezultatele acestui studiu nu ar trebui să fie suficiente pentru o decizie de autentificare, ci ca un pas spre o îmbunătăţire per ansamblu a protocoalelor de autentificare''.

''Unele dintre cele mai de succes studii despre artă realizate cu ajutorul computerului au exploatat baze de date uriaşe cu imagini artistice pentru a învăţa stilul unui artist, precum şi alte proprietăţi.''

''Pe măsură ce o astfel de bază de date creşte, algoritmii se rafinează şi, cel mai important, pe măsură ce experţii în artă şi critică rafinează metodele computerizate, acestea se vor îmbunătăţi şi vor deveni larg utilizate în istoria şi critica de artă''.

Rafael, pe numele său complet Raffaello Sanzio da Urbino, s-a născut în Urbino, Italia, în 1483.

Studiul a fost publicat în revista Heritage Science. 

Editor : Andreea Smerea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri