România a fost dată în judecată la Curtea de la Viena de olandezii de la Damen - Șantierul naval Mangalia

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
damen mangalia
Șantierul Naval 2 Mai din Mangalia. Foto: compania

Damen a dat România în judecată la Curtea Internaţională de Arbitraj de la Viena, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018, prin care statul român a devenit acţionar majoritar (51%) al companiei Damen Shipyards Mangalia SA.

Angajaţii şantierului Damen de la Mangalia au transmis, luna trecută, o scrisoare deschisă Guvernului, prin care lansau un semnal de alarmă că, în lipsa unor măsuri concrete, există riscul „iminent de întrerupere temporară a activităţii pentru cei mai mulţi dintre ei.

Damen a emis notificare de reziliere a acordului din 2018, către Şantierul Naval 2 Mai SA, încă din august anul trecut, cerând şi despăgubiri de jumătate de miliard de euro. Acordul de asociere prevede acordarea de despăgubiri dacă înţelegerea ia sfârşit din culpa uneia dintre părţi, conform Profit.ro.

Motivul de reziliere invocat în august anul trecut de olandezi a fost acela că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, companiile aflate în situaţia specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acţionar majoritar de stat, dar cu control operaţional privat, nu mai sunt exceptate de la legislaţia locală a guvernanţei corporative a întreprinderilor publice.

Acordul cu Damen din 2018

În 2018, statul român, reprezentat atunci de guvernul Dăncilă, a naționalizat Șantierul Naval 2 Mai, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean, Daewoo. A găsit foarte rapid un investitor, pe olandezii de la Damen, care operau de ceva ani cu succes șantierul naval de la Galați. Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49%, dar a primit dreptul de administrare a șantierului.

De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener. Inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. Cel mai mare dintre scandaluri a fost însă pe tema licitației pentru Programul României de înzestrare cu corvete militare multifuncționale, licitație câștigată pe motiv de preț de fabricantul francez Naval Group.

Damen mai operează la şantierul naval Damen Galaţi, unde lucrează în plin și de unde a anunțat că nu va pleca, ba, mai mult, are planificate investiții de 28 de milioane de euro numai pentru acest an.