Consiliul Concurenţei anchetează sectorul auto pe fondul suspiciunilor privind garanția acordată de importatori pentru mentenanță

Consiliul Concurenţei (CC) a efectuat inspecţii inopinate la sediile a şase importatori auto, în cadrul investigaţiilor declanşate din oficiu pe piaţa serviciilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor din România.
Autoritatea de concurenţă a efectuat inspecţii inopinate la sediile a şase importatori auto activi în România:
- BMW Romania SRL,
- Porsche Romania SRL,
- Mercedes-Benz România SRL,
- Hyundai Auto România SRL,
- Renault Commercial Roumanie SRL/Automobile-Dacia SA,
- Euro Inter Trade Corporation SRL.
Importatorii inspectaţi comercializează mărcile:
- Audi,
- BMW,
- Cupra,
- Dacia,
- EQ,
- Hyundai,
- Mercedes-Benz,
- Mini, Nissan,
- Renault,
- Seat,
- Skoda,
- Smart,
- Volkswagen,
- Volvo.
Acestea reprezintă circa 70% din parcul de autoturisme din România. De asemenea, inclusiv piaţa distribuţiei pieselor de schimb pentru autovehicule este vizată de anchetă.
„Autoritatea de concurenţă deţine indicii cu privire la existenţa unor înţelegeri între cei şase importatori auto şi membrii reţelelor lor autorizate de dealeri şi reparatori auto, înţelegeri care au aptitudinea de a restricţiona accesul concurenţilor (unităţi de reparaţii auto din afara reţelei autorizate şi/sau distribuitori de piese de schimb de calitate echivalentă) la clienţi, pe pieţele pe care aceştia îşi desfăşoară activitatea", precizează CC.
Garanția oferită nu acoperă costul reparațiilor
Consiliul Concurenţei are suspiciuni că anumite prevederi contractuale ar putea determina proprietarii să realizeze operaţiuni de întreţinere a autovehiculelor şi anumite lucrări de reparare a acestora, care nu sunt acoperite de garanţie, doar în reţeaua autorizată a importatorilor şi/sau folosind doar piese de schimb de origine, sub sancţiunea pierderii garanţiei autovehiculului.
„Garanţia unui autovehicul nu ar trebui condiţionată de realizarea unor lucrări care nu intră în garanţie şi care sunt plătite de proprietar doar în cadrul reţelelor autorizate sau cu utilizarea exclusivă a anumitor piese de schimb. O astfel de practică este nocivă pentru concurenţă şi prejudiciază clienţii", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti
În acest context, aceste verificări sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale. Efectuarea acestora nu reprezintă o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor.
În situaţia în care CC va constata încălcarea regulilor de concurenţă, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurenţă, în cadrul programului de clemenţă, pot obţine imunitate la amendă sau reduceri substanţiale ale amenzilor.