Taxele vamale americane doboară industria auto globală. Cel mai afectat producător este Toyota

Cel mai mare producător din industria auto, Toyota Motor Corp, are cel mai mult de suferit de pe urma războiului comercial declanşat de către preşedintele Donald Trump.
În doar două luni de tarife, profitul Toyota a scăzut cu 1,2 miliarde de dolari. Deşi producătorul auto nipon nu a furnizat estimări pentru acest an, previziona un profit operaţional de 26,1 miliarde de dolari în anul fiscal care se va încheia la 31 martie 2026, mult sub nivelul așteptat.
Chiar dacă Toyota şi-a majorat producţia în SUA, încă depinde de importurile de componente pentru unele din modelele sale, aproximativ 1,2 milioane de maşini. Pe acest criteriu, Trump a criticat Toyota pentru că vinde în SUA maşini fabricate în străinătate.
Din 3 aprilie, majoritatea vehiculelor importate în SUA sunt supuse unei taxe vamale de 25%, iar din 3 mai, același tarif a intrat în vigoare pentru majoritatea componentelor auto.
„Este dificil pentru Japonia să obţină reducerea taxelor vamale americane. În acelaşi timp, industria auto este prea importantă pentru Japonia pentru a accepta pur şi simplu ceea ce doreşte SUA", apreciază analiștii, potrivit Bloomberg.
Deficitul SUA pe relaţia cu Japonia s-a situat în 2024 la 68,5 miliarde de dolari.
Cum au abordat ceilalți producători auto problema tarifelor
Prin comparație, ceilalți producători niponi au abordat diferit problema tarifelor. Nissan Motor Co a oprit în SUA noile comenzi pentru SUV-urile sale produse în Mexic, în timp ce Honda Motor a mutat o parte din producţia din Japonia în SUA, iar Mazda a oprit exporturile către Canada a unui model produs în Alabama, SUA.
Inclusiv producătorii americani sunt constrânși de noile reglementări. Taxele vamale impuse maşinilor şi componentelor auto importate au forţat General Motors Co să-şi reducă estimările anuale de profit cu cinci miliarde de dolari, în timp ce Ford Motor a suspendat previziunile anuale din cauza incertitudinilor create de tarife, care ar putea reduce profitul operaţional al companiei cu aproximativ 1,5 miliarde de dolari.
Anul trecut, Toyota a vândut 10,8 milioane de vehicule pe mapamond, un record pentru constructorul asiatic, fiind cea mai cumpărată marcă din lume. Aproape un sfert din vânzările sale au fost reprezentate de piața din Statele Unite.