Producătorii auto din China au găsit soluția pentru a fenta taxele vamale europene: vor exporta mai multe vehicule hibride

Alexandru Gologan Data publicării:
china auto
sursa: shutterstock.com/

Producătorii auto din China îşi majorează exporturile de vehicule hibride către Europa, cu scopul de a contracara taxele vamale suplimentare impuse de UE autovehiculelor electrice (EV) venite din statul asiatic.

Taxele, menite să protejeze industria auto europeană de importurile ieftine din China, nu se aplică maşinilor hibride, astfel că marii producători din statul asiatic îşi vot continua expansiunea în regiune pe acest segment. 

„Creşterea este determinată de producătorii de echipamente originale (OEM) din China care se axează pe modele hibride plug-in (PHEV) ca un mod de a ocoli taxele vamale impuse de UE vehiculelor electrice pe baterii (BEV) din China", susțin analiștii.

Taxele vamale suplimentare impuse de UE la importurile EV din China au intrat în vigoare la finalul lui octombrie și se vor aplica timp de cinci ani, în plus faţă de tarifele vamale standard de 10% aplicate de uniune maşinilor importate.

China își adaptează strategia de vânzări în funcție de taxe

Tarifele vamale care se aplică din octombrie celor trei producători chinezi din eşantion sunt de 17% pentru automobilele BYD, de 18,8% pentru automobilele Geely şi de 35,3% pentru automobilele SAIC. Altor companii care au cooperat în timpul investigaţiei li se vor aplica tarife de 20,7%. În urma solicitării de examinare individuală, pentru maşinile Tesla se vor aplica tarife de 7,8%. Ţinând cont de taxele vamale de 100% la vehiculele electrice chinezeşti impuse în Statele Unite şi Canada, Europa este probabil cea mai evidentă destinaţie pentru producătorii auto din China.

Investigaţia anti-subvenţii declanşată de CE în octombrie 2023 şi încetinirea vânzărilor în China, cea mai mare piaţă auto din lume, în urma problemelor economice, i-a determinat pe unii producători auto să-şi schimbe strategia din Europa, pentru a se concentra mai mult pe exporturile de maşini hibride. Acestea, care funcţionează pe baza unei combinaţii între benzină şi electricitate, devin din ce în ce mai populare, deoarece cumpărătorii le consideră un compromis accesibil între vehicule pe combustie şi cele complet electrice.

În perioada iulie-octombrie, exporturile de maşini hibride către Europa au crescut de peste trei ori, la 65.800 unităţi, faţă de perioada similară din 2023. Ca rezultat, exporturile de maşini hibride plug-in şi hibride convenţionale au fost responsabile pentru 18% din vânzările totale de vehicule chineze în Europa, în trimestrul trei din 2024, de la un nivel de 9% în primele trei lui din acest an. Ponderea livrărilor EV a scăzut la 58%, de la 62%, relatează Reuters.

Marii producători auto chinezi ar putea deveni lideri pe piaţa vehiculelor hibride plug-in din Europa, dominată de firmele europene şi nipone, deoarece satisfac cererea pentru maşini mai accesibile cu o economie mai bună de combustibil, în contextul inflaţiei ridicate.