Războiul tarifelor, un conflict fără câștigători: Care sunt cele mai afectate țări și ce impact au tarifele asupra Statelor Unite

Dragoș Comache Data publicării: Data actualizării:
tarife
sursa: shutterstock.com/

Președintele american Donald Trump a impus taxe vamale suplimentare de 25% pentru importurile de mașini și componente auto, ignorând eforturile diplomatice și angajamentele de investiții ale principalilor săi parteneri comerciali. Măsura va da o lovitură puternică vecinilor și aliaților Statelor Unite din Europa și Asia. Contrar a ceea ce speră Donald Trump, tarifele ar putea afecta și producția auto din Statele Unite și vor duce la creșterea prețurilor pentru consumatorii americani, atât la achiziția de mașini noi cât și la repararea și întreținerea celor vechi.

Mexic a trimis mii de trupe la frontieră pentru a descuraja migranții să ajungă în Statele Unite, iar Canada și-a înăsprit controlul la granițe. În același timp, Coreea de Sud a anunțat că va investi 21 de miliarde de dolari pentru a-și majora producția auto în SUA, iar oficialii japonezi au mers la Washington cu promisiunea de a investi o mie de miliarde de dolari în SUA. Totodată, Comisia Europeană a dat semnale că este dispusă să reducă taxele vamale pentru importul mașinilor americane.

Nimic din toate acestea nu a fost îndeajuns pentru a-l împiedica pe Donald Trump să-și pună în practică măsurile, care, speră el, vor duce la creșterea producției auto în Statele Unite și la crearea de noi locuri de muncă în industrie.

Nemulțumirile președintelui american sunt mai vechi și au la bază deficitul comercial pe care Statele Unite îl au în comerțul cu autovehicule.

În 2024, americanii au cumpărat 16 milioane de mașini și camionete, din care 8,7 milioane au fost produse în SUA. Restul, care reprezintă 46% din total, au fost importate.

Mexic, Coreea de Sud, Japonia, Canada și Germania au fost cei mai mari furnizori de mașini pentru piața americană.

Datele companiilor de analiză S&P Global Mobility și JATO arată că Mexic a exportat 2,5 milioane de vehicule în SUA, urmat de Coreea de Sud, cu 1,4 milioane, Japonia cu 1,3 milioane și Canada, cu 1,1 milioane. Pe lângă acestea, peste 820.000 dintre automobilele vândute în Statele Unite, au fost asamblate în Uniunea Europeană, cele mai multe dintre ele în Germania – 430.000.

În schimb, producătorii de automobile din SUA au o prezență minimă în Japonia, Coreea de Sud și Germania, o realitate care l-a nemulțumit pe Donald Trump încă din perioada primului său mandat, arată The New York Times.

Dacă transpunem schimburile comerciale în bani, datele arată că Statele Unite au importat autovehicule în valoare de 219,5 miliarde de euro. Fabricile auto din Mexic au trimis peste graniță vehicule de 50 de miliarde de dolari, adică aproape 23% din total. Exporturile auto japoneze s-au ridicat la aproape 41 de miliarde de dolari, iar cele din Coreea și Canada au fost de 38, respectiv 28 de miliarde de dolari. Constructorii germani au trimis la rândul lor mașini de 25 de miliarde de dolari în SUA. 

În ceea ce privește exporturile de mașini americane, acestea s-au ridicat anul trecut la 59,2 miliarde de dolari. Asta înseamnă că deficitul comercial pe segmentul autovehiculelor este de 160,3 miliarde de dolari în 2024. Iar cei mai mari exportatori de regăsesc și printre partenerii comerciali cu care SUA au cel mai mare deficit în ceea ce privește comerțul cu autoturisme.

Cele mai afectate țări

Aceste țări sunt, de altfel, cele care vor suferi cel mai mult din cauza noilor taxe, care vor intra în vigoare pe 3 aprilie.

Industria auto mexicană este cel mai mare exportator al țării. 80% din producție este livrată în SUA, iar pe lângă mașini, companiile din Mexic exportă motoare și piese auto în valoare de aproximativ 130 de miliarde de dolari, potrivit El Pais.

Pentru Canada, producătorii de mașini și de piesele auto au fost pe locul doi în topul celor mai mari exportatori, în funcție de valoare.

În cazul economiilor din Japonia și Coreea de Sud, autovehiculele sunt principalul produs de export către Statele Unite. Pe lângă exporturile directe, producătorii auto japonezi și sud-coreeni produc multe vehicule în Mexic și Canada, care în cele din urmă ajung tot pe piața americană, lăsându-i deosebit de expuși la tarife.

În același timp, livrările producătorilor de automobile europeni peste Atlantic s-au ridicat la peste 40 de miliarde de dolari. Tarifele vor afecta în special Germania, ai cărei trei mari producători de automobile sunt responsabili pentru aproape trei sferturi din exporturile de automobile ale Uniunii Europene către Statele Unite.

Creșterea taxelor vamale va fi cu atât mai dureroasă cu cât, în ultimii ani, producătorii auto europeni, japonezi și sud-coreeni au devenit din ce în ce mai dependenți de piața americană. Acest lucru se datorează parțial cererii în scădere sau în stagnare din țările lor de origine, dar și din cauza concurenței în creștere din partea mărcilor locale pe piața auto din China, cea mai mare din lume.

Prin urmare, economiștii spun că țările afectate de tarife și-ar putea reduce semnificativ creșterea economică în acest an, arată The New York Times. Pe termen lung, tarifele ar putea determina o reducere a producției interne în țările în care baza industrială depinde în mare măsură de producătorii de automobile și de lanțurile lor de aprovizionare.

Efecte asupra SUA

Contrar a ceea ce speră Donald Trump, tarifele vor afecta și producția auto din SUA și vor duce la creșterea prețurilor pentru consumatorii americani.

Experții arată că, mai mult ca sigur, producătorii auto vor transfera costurile suplimentare generate de taxele impuse de Donald Trump către consumatori, mai ales că nu își pot muta cu ușurință întregul lanț de aprovizionare în SUA.

În plus, având în vedere că tarifele sunt aplicate și pieselor, asta va duce la creșterea rapidă a prețurilor mașinilor noi cu mii de dolari, spun specialiștii din industrie citați de CNN. Și asta deoarece nu există o mașină fabricată în întregime în SUA, deoarece toți producătorii depind de piese și accesorii fabricate în Mexic și Canada.

O analiză realizată de Anderson Economic Group din Michigan arată că costurile de producție pentru vehiculele asamblate în fabricile din SUA vor crește cu sume cuprinse între 3.500 și 12.000 de dolari pentru fiecare mașină.

Și asta deoarece industria auto din America de Nord a funcționat de zeci de ani ca și cum continentul ar fi o singură țară, datorită acordurilor de liber schimb semnate de președinții americani, de la Bill Clinton la însuși Donald Trump. Astfel, piesele și vehiculele au trecut liber peste granițe, uneori chiar de mai multe ori, până să ajungă într-un showroom.

Vor fi afectați însă și cei care au o mașină, nu doar noii clienți. Asta deoarece piesele necesare pentru repararea acestora vor fi mai scumpe.

În plus, experții spun că noile taxe vor duce la dispariția de pe piață a vehiculelor accesibile, ceea ce îi va afecta în special consumatorii cu venituri reduse. Mașinile construite în Mexic sunt adesea modele ieftine, care au marje mici de profit și care își pot menține profitabilitatea doar dacă sunt construite cu forță de muncă ieftină, ceea ce nu-i cazul în SUA.

Chiar dacă producătorii auto vor transfera producția vehiculelor mai profitabile din Mexic în fabricile din SUA, va fi nevoie de ani pentru a face asta.

Dar nu doar muncitorii din fabricile auto din Mexic și Canada vor suferi din cauza taxelor. Dacă cele 3,6 milioane de mașini care sunt livrate din aceste două țări devin mai scumpe și inaccesibile pentru cumpărătorii americani, asta va afecta fabricile de piese auto din SUA, care furnizează subansamble pentru uzinele de la nord și sud de granițele americane.

Datele oficiale citate de CNN arată că SUA au exportat piese în valoare de 35,8 miliarde de dolari în Mexic anul trecut și de 28,4 miliarde de dolari în Canada. Iar furnizorii americani de piese, care angajează aproximativ 550.000 de muncitori, adică de două ori mai mulți decât cei care lucrează în fabricile de asamblare auto, ar putea fi forțați să-și reducă producția și personalul dacă fabricile canadiene și mexicane se închid, chiar și temporar.

În plus, exporturile de mașini ale SUA către Canada au ajuns anul trecut la 800.000 de mașini, în valoare de aproape 15 miliarde de dolari, iar cele către Mexic la 160.000 de mașini, cu o valoare de 4,6 miliarde de dolari. Iar dacă guvernele de la Ottawa și Mexico City ripostează cu propriile tarife aplicate vehiculelor importate din SUA, asta ar forța unele fabrici de asamblare din SUA să-și reducă propria producție.

În acest scenariu, analiștii Cox Automotive se așteaptă ca producția din America de Nord, inclusiv din SUA, să se reducă cu aproximativ 30 la sută, sau 20 de mii de vehicule pe zi.