Roman Tolici: Fotografic, suprarealist, sarcastic

Elena Tănase Data publicării:
roman tolici

Fotografic, suprarealist, sarcastic - Roman Tolici e greu de prins în cuvinte. Pictorul îşi tratează personajele cu detaşare. Le pictează, iar ele se plimbă singure prin lume arătându-le oamenilor adevăruri neplăcute sau măcar suprinzătoare. În faţa unei lucrări a lui Roman Tolici, poţi avea orice fel de reacţie, dar nu poţi rămâne indiferent.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Născut în 1974 în Basarabia, Roman Tolici s-a impus de mulţi ani ca artist la Bucureşti, dar şi la Chişinău, Budapesta sau Moscova. Lucrarile sale au fost expuse de asemenea la New York şi San Francisco.

Lucrările lui Roman Tolici sunt surprinzătoare în realismul lor fotografic dus dincolo de şocul unor asocieri inedite de forme sau de manevrarea abilă a proporţiilor. Roman Tolici practică un suprarealism magnetic. În faţa lucrării A sau lucrării M, privitorul pare victima unei plante carnivore. Pentru că o recunoşti instantaneu, "fotografia" te atrage instant în lumea ei. Acolo te trezeşti în ţara de dincolo de oglindă. Iar când credeai că ai înţeles - omul e un ciudat care ţine neapărat să şocheze - sensurile mai adânci, straturile succesive de înţeles te fac să tresari. Te simţi descoperit, vulnerabil. Pictorul e un vrăjitor. Ştie despre tine lucruri pe care nu i le-ai spus. Eşti captivat.

Roman Tolici: Arta e mai mult despre simțire decât despre înțelegere. Fiecare are percepția lui, simțirea lui. Dacă ești în fața unei lucrări de artă și simți ceva, e o lucrare bună sau ai ajuns să comunici cu ea. Poți citi broșura, catalogul și tot să nu înțelegi, dacă nu te apropii de ea cu intenția de a avea relație personală cu imaginea.

Roman Tolici îşi tratează personajele cu detaşare. Le pictează şi le lasă să se descurce singure. Când am intrat privirea ne-a fost atrasă imediat de o lucrare de mari dimensiuni reprezentând o tânără femeie deasupra unor zgârie nori. Deşi o vezi fotografic şi ai spune că manipularea suprarealistă a proporţiilor e un loc comun, eşti năucit. Ce face? Se afirmă pe sine ca Statuia Libertăţii? E viaţa însăşi, liberă, deasupra coliviilor din clădirile de birouri? A urcat atât de sus ca să se sinucidă? Sau dimpotrivă. Priveşte lumea, ca autorul picturii, cu sarcasm? Fata asta este sfixul secolului 21.

Roman Tolici: Diferența de proporții dă un soi de măreție întregii imagini, pentru că e un fel de om nou, se referă și la problematica femeii în lumea modernă, la viitorul lumii moderne, în care femeia capătă altă pondere, supradimensională, de ce nu, la relația dintre libertate, reprezintă de această puștoaică, femeie și închid în spațiile de birouri, fără sfârșit, în care oamenii se străduiesc să producă bani.

E pictată după fotografia unei fetițe care stătea în această poziție când am pictat-o, deși am modificat-o, aducând-o mai spre femeia adultă, poziția mâinilor aproape că n-am avut ce să modific, pentru că fetița stătea exact așa. Ce semnifică aceste strângeri, aceste indicări cu degetul, habar n-am și nu mai interesează, pot semnifica orice. Dar poziția în sine îi dă o forță aparte și aproape mistică.

Lucrarea pe care Roman Tolici a ales să o doneze organizaţiei de Cruce Roşie şi care putea fi cumpărată la licitaţia Artmark, pe 2 iulie, face parte dintr-o serie de 18 personaje, aşezate ca şi sfinxul nostru feminin, cu spatele. Nu din lipsă de politeţe, ci din realism. Seria se numeşte Nobody. O replică la abundenţa de feţe, CV-uri, prezentări, reclame, reţele de socializare.

Roman Tolici: Lucrarea face parte dintr-o serie numită Nobody, serie care a conținut 9 bărbați și 9 femei mergând, priviți din spate. O serie provocatoare dintr-o documentare amplă fotografică, în care am fotografiat oameni din spate. O serie realizată prin 2009-2010, când am accesat Facebook și era toată nebunia cu fețele.

Editor web: Liviu Cojan

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cât vor plăti românii în plus pe litrul de benzină și motorină de la 1 august, după noile taxe aplicate de...
Digi FM
Noi detalii despre accidentul în care a murit Diogo Jota. Motivul pentru care starul de la Liverpool alesese...
Pro FM
Cine e Anesa, mama fabuloasă a celebrei Dua Lipa. Povestea femeii care a fugit din calea războiului și a...
Film Now
Ryan Gosling, de nerecunoscut cu părul lung și cu barbă, în primele imagini din „Project Hail Mary”. TRAILER
Adevarul
Fostul oraș al sticlei, reanimat de autostrăzi. Palatul său era numit cândva „Edenul Transilvaniei”
Newsweek
Pensii tăiate cu sute de lei după aplicarea CASS. Parlamentarii: 35.000 lei pentru cheltuieli lunare
Digi FM
Cum a ajuns un tânăr român să trăiască în cel mai izolat oraș din Alaska: „Singura cale de intrare și ieșire...
Digi World
Adevăratul „Cod al lui da Vinci”, descifrat după 500 de ani. Un dentist a dezvăluit secretul ascuns în „Omul...
Digi Animal World
Reacția unui câine când vede un dinozaur de jucărie. Imaginile sunt virale: „De mult nu am mai râs așa”
Film Now
Russell Crowe, tot mai transformat. Actorul, apariție rară alături de iubita sa, în Malta. Cei doi ar avea...
UTV
Lino Golden și Delia au divorțat la un an de la căsătorie