„Într-adevăr, situaţia de la Roşia Montană, după cum ştiţi, statul român risca să piardă 4,4 miliarde de dolari la Curtea de Arbitraj de la Washington. Acum, pe 2 iulie, în consens, cei 21 de membri reprezentanţi ai guvernelor din UNESCO au decis că interesul României este întemeiat şi raţional şi au decis amânarea acestui lucru până când se va lămuri litigiul pe care îl are România de rezolvat la Washington”, a spus Ivaşcu la Antena 3, citat de Agerpres.
Ministrul Culturii a menţionat că oricând se poate solicita intrarea pe lista UNESCO, iar până la finalizarea litigiului de la Curtea de Arbitraj nu se va exploata la Roşia Montană.
„Guvernul României, după ce am avut şi întâlnirea la CSAT, a hotărât că cel mai important pentru noi este amânarea, care înseamnă că trei ani de zile, până când procesul se va finaliza, nu se întâmplă absolut nimic. Noi printr-o simplă solicitare putem oricând reintra pe lista aceasta UNESCO. Dar ce trebuie specificat în mod special este că Legea 5 din 2000, precum şi Legea 422 din 2001 au declarat acest lucru ca fiind monument istoric de importanţă naţională şi universală. Deci noi suntem protejaţi oricum de legile noastre şi nu poate exploata nimeni şi ştiţi foarte bine că pentru a obţine orice aviz de exploatare sau orice alt lucru îţi trebuie aviz de la Mediu, de la Agenţia Naţională a Resurselor Minerale şi categoric de la Ministerul Culturii, ceea ce cu siguranţă, nu s-ar fi obţinut. Deci iată, în acest timp, oricum nu se putea exploata, în acest timp oricum nu se putea întâmpla nimic, decât riscul major ca România să piardă 4,4 miliarde de dolari”, a arătat George Ivaşcu.
El a subliniat că a fost consens la Comitetul Patrimonial UNESCO în privinţa propunerii României de amânare a înscrierii Peisajului Cultural Minier de la Roşia Montană în lista UNESCO. Întrebat dacă fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, a cerut respingerea propunerii României, Ivaşcu a răspuns afirmativ, precizând că a fost „un moment destul de delicat pentru România”.
„Statul român, Guvernul României, era reprezentat în mod oficial prin secretarul de stat, care avea mandat clar de a cere acest lucru (amânarea n.r.) şi de a susţine cauza României. Într-adevăr, din păcate, putem spune că a fost un moment destul de delicat pentru România, când, iată, un om care n-avea nicio calitate oficială, pentru că este fost demnitar al statului român, deci nu reprezenta statul român, s-a erijat şi a uzurpat, să zicem, calitatea ministrului secretar de stat trimis de către Guvernul României, spunând că el reprezintă România şi interesele ei. Într-adevăr, important pentru noi acum este că ei au înţeles foarte clar, a fost consens, deci niciuna din ţări nu a fost împotrivă. Aşadar putem considera o victorie a statului român prin faptul că, repet, chiar ei au spus, este întemeiat şi raţional să ne apărăm interesele statului român. Şi interesul statului român este în acest litigiu să nu piardă 4,4 miliarde de dolari”, a spus ministrul Culturii.
El a precizat că Guvernul a solicitat amânarea, nu retragerea dosarului de la UNESCO, până la soluţionarea litigiului în dosarul de arbitraj, fapt care nu este o premieră deoarece şi alte ţări au solicitat şi obţinut acelaşi lucru.
„S-a tot insinuat că nu există acest fel de amânare. Pot să vă spun că, iată, cred că acum doi ani de zile, Canada a susţinut acelaşi lucru, a obţinut această amânare. Chiar la sesiunea asta Franţa şi Belgia au obţinut tot amânare, pentru că e vorba de reprezentarea statului respectiv şi de interesele acelui stat. Că s-a insinuat cum că nu există această procedură de amânare”, a adăugat Ivaşcu.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 136 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.