Foto NASA publică imagini cu munții de gheață de pe Pluto: Un astfel de peisaj nu a fost niciodată observat în altă parte a sistemului solar

Planeta piică Pluto.
Planeta piică Pluto. Foto: Profimedia Images

NASA publică imagini de pe planeta Pluto surprinse în timpul misiunii New Horizons, în care apar lanțuri muntoase acoperite cu ceea ce pare a fi gheață. Deși imaginile sunt asemănătoare cu cele ale lanțurilor muntoase de pe Pământ, vârfurile „înzăpezite” ale planetei sunt, de fapt, acoperite cu metan înghețat.

O nouă cercetare efectuată de o echipă internațională de oameni de știință, inclusiv cercetători de la Centrul de Cercetare Ames al NASA din Silicon Valley, a analizat datele New Horizons din atmosfera și suprafața lui Pluto, folosind simulări ale climatului pentru a dezvălui că aceste calote de gheață sunt create printr-un sistem complet diferit față de procesul de pe Pământ.

Planeta pitică se află la marginea sistemului nostru solar într-un loc numit Centura Kuiper. Acolo, rămășițe ale formării sistemului solar orbitează Soarele la o distanță atât de mare încât rămân ca niște capsule ale timpului înghețate.

Pluto este la o distanță de 40 de ori mai mare decât cea dintre Pământ și Soare, iar un an pe Pluto durează 248 de ani de pe Pământ. Acest lucru face din Pluto un loc rece acoperit cu gheață.

profimedia-pluto
Foto: Profimedia Images

Atmosfera sa subțire include azot, metan și dioxid de carbon și, deși cerul este albastru pe Pluto, suprafața înghețată a planetei este roșie datorită compoziției sale chimice.

Dar în regiunea ecuatorială a lui Pluto, numită și regiunea Cthulhu este observat un strat de gheață albă, strălucitoare, asemănătoarea cu cea de pe Pământ.

„Un astfel de peisaj nu a fost niciodată observat în altă parte a sistemului solar. Ar putea atmosfera lui Pluto să se comporte asemănător cu cea a Pământului? Am descoperit că un proces atmosferic nou și unic (în sistemul solar) care formează acești munți înzăpeziți pe Pluto.”  a declarat Tanguy Bertrand, autor principal al studiului și cercetător la NASA Ames Research Center, pentru CNN.

pluto munti de gheata
Foto: NASA

Pe planeta noastră, temperaturile atmosferice scad odată cu altitudinea. Când un vânt umed se apropie de un munte de pe Pământ, vaporii săi de apă se răcesc și se condensează, formând nori și apoi zăpada văzută pe vârfurile munților. Dar pe Pluto, se întâmplă opusul. Atmosfera planetei pitice devine de fapt mai caldă odată cu creșterea altitudinii, deoarece gazul metan care este mai concentrat mai sus absoarbe radiația solară. Cu toate acestea, atmosfera este prea subțire pentru a afecta temperaturile de la suprafață, care rămân constante.

Pentru a înțelege cum același peisaj ar putea fi produs cu materiale diferite și în condiții diferite, cercetătorii au dezvoltat un model 3D al climatului lui Pluto la Laboratoire de Météorologie din Paris, Franța, simulând atmosfera și suprafața în timp. Au descoperit că atmosfera lui Pluto are metan mai gazos la altitudinile mai mari, ceea ce face ca metanul să se condenseze și apoi să înghețe direct pe vârfurile muntilor fără a se forma nori.

Acest proces nu numai că creează calote de gheață de metan pe munții lui Pluto, dar și caracteristici similare cu gheața de pe Pământ.

Sonda NASA New Horizon a zburat de Pluto în 2015, oferindu-ne cea mai apropiată și mai detaliată viziune a planetei pitice până în prezent.

Editor : Robert Kiss