Analiză Business Club: Hipermarketurile, în criza vârstei mijlocii

Data publicării:
hipermarketuri

Carrefour a inventat practic conceptul de hipermarket în 1963, într-o localitate aflată la 20 de kilometri de Paris. Era cel mai mare magazin din întreaga ţară, cu o suprafaţă de 2.500 de metri pătraţi. Cumpărătorii au dat buzna în cel mai modern magazin al momentului. Era pentru prima dată când clienţii găseau, într-un singur loc, tot ce aveau nevoie, de la alimente, haine, cosmetice şi până la carburanţi.

Industria auto era atunci pe val - fiecare familia vest-europeană îşi permitea o maşină, iar preţurile la benzină erau mici. Aşa că vizita săptămânală la hipermarket s-a transformat într-un obicei. Şi a evaluat apoi într-un consumerism scăpat de sub control.

Acum hipermarketurile suferă, au îmbătrânit, s-au înmulţit peste măsură, au devenit tot mai mari, s-au luptat pentru preţurile mici, dar consumatorii nu se mai lasă convinşi cu uşurinţă. Hipermarketurile suferă de criza vârstei mijlocii, aşa cum însuşi şeful Carrefour, George Plassat, recunoaşte. Consumatorii au mult mai multe opţiuni în afară de hipermarketurile aflate în afara oraşului, iar mulţi dintre ei preferă magazinele mici, de cartier. Sunt aproape de casă, au produse mai puţine, dar de strictă necesitate, deci tentaţiile sunt mai puţine, scrie Financial Times.

Competiţia s-a înăsprit, magazinele cu preţuri mici, precum Lidl, fură din clienţii hipermarketurilor. Carrefour a încercat să se reinventeze - a lansat acum câţiva ani conceptul Planet, prin care magazinele au fost reorganizate, dar rebrandingul nu a funcţionat. Carrefour nu a putut contracara scăderea consumului şi migrarea clienţilor către formatele mai mici.

În România au trecut de la cumpărăturile din piaţă şi din alimentară abia la cele din hipermarket abia la începutul anilor 2000, apoi a fost o explozie de branduri. La 12 ani de la primul hipermarket, mai bine de jumătate dintre consumatori se aprovizionează din marile magazine, iar procentul se duce spre 80% în Capitală şi în marile oraşe.

Deşi mai tinere, hipermarketurile din România dau şi ele semne de oboseală. Anii de dominaţie ale hipermarketurilor par să apună, formatele clasice de hipermarketuri pierd din clienţi, consumatorii se orientează spre discount şi spre magazinele mai mici de cartier. Marii comercianţi au simţit această mutaţie şi au vrut să speculeze momentul - au dus lupta pe teritoriul multiformat şi au început să deschidă magazine mai mici, dar bine plasate, pentru a atrage clienţi.

Carrefour a mizat pe expansiunea reţelei de supermarketuri Carrefour Market şi Carrefour Express. Mega Image a intrat şi mai adând în interiorul cartierelor prin extinderea reţelei Shop&Go. Iar germanii de la Metro au intrat indirect pe segmentul magazinelor mici, cu franciza La Doi Paşi.

Însă, în piaţa românească, hipermarketurile mai au şansă la o a doua tinereţe. Spre deosebire de occident, li s-a permis extinderea în interiorul oraşelor, de sine stătător, sau în interiorul centrelor comerciale.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri