Ce înseamnă „șomajul ascuns”, fenomenul ce afectează tot mai multe sectoare ale economiei ruse după impunerea sancțiunilor

Data publicării:
camioane kamaz in fata unui depozit
Producătorul de camioane ruse Kamaz a anunțat că trimite în șomaj parțial peste 5.000 de angajați din cauza penuriei de componente Foto: Profimedia Images

Şomajul ascuns afectează numeroase sectoare ale economiei ruseşti, pe măsură ce se resimte impactul sancţiunilor occidentale fără precedent impuse Moscovei. Trimiterea în şomaj parţial este deseori utilizată pentru a evita concedierile, însă este însoţită de o reducere a salariului, relatează AFP, preluată de Agerpres.

În cel mai recent astfel de caz, peste 5.000 de angajaţi ai producătorului rus de camioane Kamaz au fost trimişi în şomaj parţial din cauza penuriei de componente care a apărut ca urmare sancţiunilor occidentale impuse Moscovei pentru ofensiva sa în Ucraina.

„La Kamaz, a fost introdusă o săptămână de lucru de trei zile: responsabilii, specialiştii şi angajaţii de la uzinele de producţie se confruntă cu o penurie de componente, care a început să ducă spre un program de lucru redus”, a informat joi portalul de informaţii al producătorului de camioane, Vesti Kamaza, citat de AFP.

Măsura vizează 5.500 de persoane, a precizat Sergei Romaniuk, directorul Departamentului de resurse umane de la Kamaz. Producătorul rus de camioane a dat asigurări că acestor persoane le-au fost oferite locuri de muncă temporare, pentru a le permite să-şi menţină nivelul veniturilor şi să fie conservată de asemenea mâna de lucru, a precizat Sergei Romaniuk.

Salarii mai mici de 200 de euro pe lună

Afectat de sancţiunile occidentale impuse Rusiei, grupul auto francez Renault, lider în Rusia graţie mărcii Lada pe care a reuşit să o redreseze, a fost nevoit ca în luna mai să îşi vândă activele către statul rus, prima naţionalizare de amploare încheiată în Rusia după lansarea ofensivei din Ucraina.

O mare parte dintre cei aproape 40.000 de angajaţi ai grupului Avtovaz (producătorul automobilelor marca Lada) sunt deja în şomaj parţial, fiind plătiţi cu două treimi din salariu, de la începutul lunii aprilie şi cel puţin până la data de 6 iunie.

În luna aprilie, când AFP a făcut un reportaj la Togliatti, unde este amplasată uriaşa uzină a Avtovaz, angajaţii au mărturisit că sunt nevoiţi să îşi ia un al doilea loc de muncă pentru a face faţă unor salarii mai mici de 200 de euro pe lună.

Pentru a contracara lipsa de componente moderne, agenţia de specialitate Avtostat a anunţat la sfârșitul lunii martie că în următoarele luni va începe producţia de modele de automobile Lada fără airbag-uri şi alte componente electronice şi care, de asemenea, vor respecta standarde de mediu mai slabe.

Pe lângă vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la Avtovaz, grupul auto francez Renault şi-a vândut şi propria sa uzină din apropiere de Moscova, unde sunt produse automobile Renault şi Nissan, către Primăria capitalei Rusiei. Între timp, celebrul logo al Renault a fost înlăturat de pe faţada uzinei. Primarul Moscovei, Serghei Sobianin, a anunţat că uzina va relansa fosta marcă sovietică de automobile Moskvich.

Editor : Luana Pavaluca

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri