Imperiul din umbră al industriei de apărare a Rusiei. Cum au ajuns fabricile rusești să producă de 10 ori mai multe tancuri decât SUA
Data actualizării: Data publicării:
Toate fabricile de armament din Rusia au acum un ritm de producție foarte intens, iar oficialii occidentali avertizează că stocurile de muniție ale Europei și Statelor Unite ar putea rămâne mult în urma arsenalului rusesc. Foto: Profimedia Images
Comandantul de top al NATO, generalul Christopher Cavoli, a spus de curând că Rusia își reface trupele și arsenalul cu „o viteză nemaivăzută” și că va avea stocuri de muniție de trei ori mai mari decât cele ale Statelor Unite și Europei puse laolaltă. Toate indiciile arată că industria de apărare a Rusiei a intrat într-un ritm hiperactiv de producție, iar semne asemănătoare au fost detectate și în complexele asociate cu expansiunea forțelor militare rusești la granița NATO, se arată într-o analiză The Economist.
Evaluarea făcută de Cavoli în Senatul american a fost una sumbră. Fabricile rusești vor scoate 1.500 de tancuri noi anul acesta, în timp ce America va produce doar 135. Rusia va avea 3.000 de blindate noi; America nu va produce niciuna. Iar pentru a-și reface stocurile de muniție, Rusia produce 250.000 de obuze pe lună.
Pentru a înțelege amploarea expansiunii industriei de apărare a Rusiei, The Economist a consultat o companie din Occident care folosește inteligența artificială pentru a analiza date obținute din diverse surse comerciale.
Informațiile privind dispozitivele electronice prezente în fabricile de armament din Rusia arată cum nivelul de activitate în aceste centre industriale a crescut cu timpul.
Spre exemplu, în fabrica de tancuri din Omsk, una dintre cele mai mari din Rusia, nivelul de activitate a crescut înainte de declanșarea invaziei din Ucraina, în februarie 2022, și a scăzut apoi. Dar, de atunci și până în prezent, numărul de oameni prezenți în fabrică a crescut drastic, în special începând de la mijlocul anului 2023, atunci când Kremlinul a realizat că trebuie să se mobilizeze pentru un război de durată.
Aceeași poveste este valabilă și în alte uzine rusești asociate cu industria de apărare.
Vladimir Putin în vizită la fabrica de tancuri „Uralvagonzavod”. Foto: Profimedia Images
Tot mai multe tancuri, rachete și drone pentru frontul din Ucraina
Cea mai mare fabrică de tancuri din Rusia, Uralvagonzavod, a înregistrat o activitate mult mai ridicată în 2024 decât în 2023. La fel s-a întâmplat și în cazul uzinelor Arzamas, unde sunt produse transportoare blindate de trupe, și Kurganmașzavod și Motoviliha, unde sunt asamblate mașinile de luptă ale infanteriei.
Fabricile care fac tunuri pentru obuziere și tancuri, rachete balistice Iskander și rachete pentru sistemele Grad, Uragan și Smerci au crescut ritmul de producție.
Dronele iraniene kamikaze Shahed-136 au inundat spațiul aerian ucrainean în ultimul timp. În februarie, au fost aproape 140 de atacuri zilnice - cu mult peste media din 2024. În același timp, activitatea a crescut semnificativ în fabrica Alabuga din Tatarstan, care produce dronele și se află în plină expansiune, precum și în aeroportul Begișevo din apropiere.
Toate datele indică faptul că fabricile din Biisk care produc oleum folosit la explozibili și centrul de cercetare militară din oraș și-au mărit personalul, ceea ce ar putea explica și de ce chiriile locuințelor au crescut în zonă cu peste 20% pe an.
Fabricile rusești vor scoate 1.500 de tancuri noi anul acesta, în timp ce America va produce doar 135, potrivit generalului american Christopher Cavoli. Foto: Profimedia Images
Industria de apărare a Rusiei întâmpină și unele probleme. Anul trecut, țara a fost nevoită să se bazeze pe Coreea de Nord pentru refacerea unei părți semnificative a stocului de obuze necesare pe frontul din Ucraina. Resurse importante pentru producția de sisteme de artilerie trebuie în continuare să fie importate. Dar Rusia poate acum să producă în țară multe piese importante pentru producția de armament.
„În principiu, nu pare să existe vreun motiv pentru care acest efort de mobilizare a industriei de apărare nu ar putea fi menținut pentru o perioadă destul de lungă de timp”, a spus Julian Cooper de la Universitatea din Birmingham.
Ironia face ca economiile avansate din Occident să fie nevoite acum să studieze modelul rusesc pentru a înțelege cum să se adapteze la situația din prezent, potrivit lui Cooper.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 137 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.