Peter Navarro, principalul consilier comercial al președintelui american Donald Trump, a respins, luni, apelul miliardarului Elon Musk pentru „tarife zero” între Statele Unite şi Europa, numindu-l pe CEO-ul Tesla un simplu „asamblor de maşini”, dependent de piese din alte ţări, transmite Reuters, citată de Agerpres.
Peter Navarro, considerat arhitectul politicii tarifare a administraţiei Trump, a declarat presei americane că Elon Musk a făcut o treabă bună în ceea ce priveşte eficientizarea guvernului, dar comentariile sale despre tarife nu sunt deloc surprinzătoare, având în vedere că „este un om al maşinilor”.
„Când vine vorba despre tarife şi comerţ, toţi cei din Casa Albă, dar şi poporul american înţelegem că Elon este producător auto, dar, de fapt, nu este. Este un asamblor de maşini”, a spus Navarro, adăugând că multe componente ale Tesla provin din Japonia, China şi Taiwan. ”Este un om al maşinilor. Asta face el. Şi îşi doreşte piese străine ieftine”, a comentat Navarro.
Declaraţiile vin în contextul în care Musk a participat, prin videoconferinţă, la un congres organizat de partidul Liga din Italia, aflat la guvernare, la doar câteva zile după ce Donald Trump a anunţat tarife reciproce majore pentru aproape 60 de ţări. În intervenţia sa, Musk a afirmat că speră ca Europa şi SUA să ajungă la „un regim de tarife zero”, care să creeze, practic, o zonă de liber schimb.
Conform planurilor actuale ale lui președintelui american, ţările membre ale Uniunii Europene urmează să fie afectate de un tarif general de 20%.
Tesla în dificultate, pieţele în declin
Vânzările trimestriale ale Tesla au înregistrat o scădere puternică, pe fondul reacţiilor negative la implicarea lui Musk într-un nou proiect al executivului american numit „Departamentul pentru Eficienţă Guvernamentală”.
Luni dimineaţă, acţiunile Tesla se tranzacţionau la 228,78 dolari, la aproximativ jumătate din maximul ultimului an.
Între timp, bursele americane continuă să scadă, în contextul temerilor de recesiune şi al impactului potenţial al noilor tarife impuse de Donald Trump. Indicele S&P 500 a coborât cu peste 20% faţă de maximele istorice.
Navarro a declarat că nu a discutat recent cu Musk, după ce acesta din urmă l-a ironizat într-o postare pe platforma X, sugerând că „doctoratul în economie de la Harvard al lui Navarro este un dezavantaj, nu un merit”. Navarro a subliniat că diferenţa dintre viziunile celor doi constă în faptul că administraţia Trump doreşte reindustrializarea Americii, în timp ce Musk se bazează pe piese produse în străinătate pentru fabricarea maşinilor Tesla în SUA. ”Noi vrem ca anvelopele să fie produse în Akron, transmisia în Indianapolis, motoarele în Flint şi Saginaw, şi maşinile să fie fabricate aici, în America”, a concluzionat Navarro.