Foto Nouă fotografie spectaculoasă surprinsă de telescopul James Webb. Galaxia „roată-de-căruță”, rezultatul unei coliziuni galactice uriașe
Data publicării:
Telescopul James Webb este cel mai puternic lansat vreodată pe orbită. Foto: Profimedia Images
NASA a publicat o nouă fotografie spectaculoasă făcută cu ajutorul telescopului spațial James Webb, cel mai puternic construit vreodată. Telescopul a fotografiat galaxia „roată de căruță”, aflată la aproximativ 500 de milioane de ani lumină de Calea Lactee și rezultată din coliziunea la viteză mare dintre o galaxie spiralată și o galaxie mai mică.
„Telescopul spațial James Webb al NASA a privit în haosul Galaxiei roată-de-cărță, dezvăluind noi detalii despre formarea stelelor și despre gaura neagră aflată în centrul galaxiei.
Capacitățile puternice infraroșu ale Webb au produs această imagine detaliată a galaxiei cu alte două mici galaxii-companion, pe fundal putând fi văzute multe alte galaxii.
Imaginea ne furnizează o nouă perspectivă cu privire la felul în care această galaxie s-a schimbat de-a lungul a miliarde de ani”, a transmis NASA.
Galaxia roată-de-căruță, aflată la aproximativ 500 de milioane de ani lumină, în Constelația Sculptorului s-a format după un eveniment cosmic intens – o coliziune la viteză mare între două galaxii.
Coliziunea a afectat, cel mai notabil, forma și structura galaxiei formate în urma ei. Din cauza caracteristicilor ei distinctive, astronomii au denumit-o „galaxie inel”, o formă mai puțin întâlnită prin comparație cu galaxiile spiralate, precum Calea Lactee, în care se află și sistemul nostru solar.
Miezul său luminos conține o cantitate uriașă de praf fierbinte, iar cele mai luminoase zone sunt populate de grupuri uriașe de stele tinere. De cealaltă parte, în inelul exterior, care a crescut constant vreme de 440 milioane de ani, se formează noi stele în timp ce altele mor și se transformă în supernove.
Astronomii au mai încercat să fotografieze această galaxie și cu telescopul spațial Hubble, predecesorul lui Webb, însă ea a fost dificil de observat din cauza cantităților de praf cosmic care o acoperă. Telescopul James Webb, însă, este capabil să detecteze mult mai bine lumină infraroșie, ceea ce a ajutat la fotografierea misterioasei galaxii.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 143 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.