O fosilă veche de 280 de milioane de ani, care i-a uluit pe cercetători timp de aproape un secol, s-a dovedit a fi un fals

Fosila falsă a speciei de reptilă Tridentinosaurus antiquus
Paleontologii au crezut că fosila descoperită în 1931 este unul dintre cele mai bine păstrate exemplare ale speciei Tridentinosaurus antiquus. Foto: Profimedia Images

Mai multe generații de paleontologi au rămas uluiți de fosila veche de 280 de milioane de ani a unei reptile asemănătoare cu o șopârlă descoperită în Alpii Italieni în 1931. Ceea ce se credea a fi unul dintre cele mai bine păstrate exemplare ale acestei specii care a trăit înaintea dinozaurilor s-a dovedit a fi o sculptură pictată cu negru, scrie The Guardian.

Dr. Valentina Rossi, de la Colegiul Universitar Cork din Irlanda, și echipa ei de cercetători au folosit tehnica fotografiei UV pentru a studia ce se află în spatele vopselei.

În loc să găsească urme ale țesutului moale al specimenului de Tridentinosaurus antiquus, aceștia au descoperit o înșelătorie elaborată.

Când și cine a făcut fosila contrafăcută rămân un mister. Tridentinosaurus se alătură unei liste lungi de fosile false, printre care se numără și Omul de Piltdown și Archaeoraptor.

Oldest fossil reptile from the Alps ‘is a fake’
Dr. Valentina Rossi și echipa ei de cercetători au descoperit că fosila nu era decât o sculptură vopsită în negru. Foto: Profimedia Images

Creaturi marine asemănătoare viermilor de lemn, numite trilobiți, sunt unele dintre specimenele falsificate cel mai des, iar tot mai multe muzee de istorie naturală din întreaga lume descoperă fosile contrafăcute în colecțiile lor.

Rossi și colegii ei spun că problema a devenit una tot mai mare, în ziua de azi existând o piață uriașă pentru fosile false. Tehnicile moderne de imagistică îi ajută pe cercetători să descopere aceste falsuri, dar Rossi consideră că este nevoie de reglementări mai stricte pentru a preveni astfel de situații, inclusiv interzicerea practicii de a picta fosilele.