O planetă aflată în formare conține de 3 ori mai multă apă decât oceanele de pe Terra

Data publicării:
Planete în formare în constelația Taurului.
Planete în formare în constelația Taurului. Foto: ALMA

Astronomii au descoperit un disc de gaz și praf din care se naște o planetă și care conține suficientă apă pentru a umple oceanele Pământului de trei ori, relatează Space.com.

Apa, un element cheie necesar pentru existența vieții, așa cum o cunoaștem noi, a fost întotdeauna considerată a juca un rol important în formarea planetelor. Este pentru prima dată când astronomii au reușit să cartografieze distribuția apei într-un disc de gaz rece și stabil, sau „disc protoplanetar”, din care se formează planetele.

Echipa din spatele descoperirii a folosit telescopul Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) pentru a urmări vaporii de apă blocați în gaz și praf într-un disc protoplanetar care înconjoară o stea tânără asemănătoare soarelui, HL Tauri, situată la 450 de ani lumină distanță de Pământ, în constelația Taurului.

„Nu mi-am imaginat niciodată că am putea surprinde o imagine a oceanelor de vapori de apă din aceeași regiune în care probabil se formează o planetă”, a spus Stefano Facchini, astronom la Universitatea din Milano.

„Rezultatele noastre arată cum prezența apei poate influența dezvoltarea unui sistem planetar, la fel cum a făcut acum aproximativ 4,5 miliarde de ani în propriul nostru sistem solar”, a adăugat el.

HL Tauri face parte din una dintre cele mai mari și mai apropiate de Pământ regiuni de formare a stelelor, numită Norul Molecular Taur, care conține o pepinieră stelară de sute de stele nou-născute numite stele T Tauri. Sensibilitatea telescopului ALMA a permis astronomilor să determine distribuția apei în diferite regiuni ale discului HL Tauri.

Cel mai semnificativ volum de apă din disc a fost găsit într-un spațiu curbat, despre care oamenii de știință știu de ceva timp. Se crede că șanțurile în formă de inel de pe disc sunt săpate în timpul procesului de formare a planetelor în jurul stelelor tinere. Găsirea apei într-unul dintre aceste șanțuri sugerează că aceasta este acumulată de planetele în devenire. Dacă este adevărat, acea apă le afectează compozițiile chimice.

„Imaginile recente dezvăluie o cantitate substanțială de vapori de apă la o gamă de distanțe față de stea, care include un gol în care s-ar putea forma o planetă în prezent”, a explicat Facchini.

Această descoperire marchează un pas important în înțelegerea formării planetelor. În plus, reprezintă o realizare pentru telescopul ALMA. Distingerea apei la distanțe atât de mari este destul de dificilă pentru telescoapele de la sol, din cauza efectelor obscure ale vaporilor din atmosfera Pământului.