Companiile de apărare din Europa pot satisface cererea în creștere, anunță un executiv din industrie

Sectorul european de apărare are capacitatea de a răspunde cererii în creștere de echipamente militare, pe măsură ce statele membre ale Uniunii Europene se grăbesc să își întărească apărarea, a declarat joi CEO-ul companiei suedeze de apărare SAAB.
Europa se grăbește să-și sporească cheltuielile militare într-un moment de „schimbare radicală” pentru bloc, pe măsură ce Washingtonul amenință că va reduce ajutorul și a anunțat deja că suspendă sprijinul pentru Ucraina. Liderii Uniunii Europene urmează să discute o propunere de mobilizare a până la 800 de miliarde de euro în acest scop la un summit de urgență privind apărarea, joi, la care este prezent și președintele interimar al României, Ilie Bolojan.
Situația a determinat o creștere a prețurilor acțiunilor companiilor de apărare din regiune, care sunt optimiste în legătură cu capacitatea lor de a crește producția, deși au avertizat că aceste noi demersuri necesită timp și depind de guverne, care trebuie să transforme discursurile în contracte solide.
„Putem face acest lucru, absolut”, a declarat Micael Johansson, CEO-ul SAAB, pentru Reuters, întrebat dacă sectorul european ar putea să răspundă cerințelor. „Nu se face într-o săptămână sau o lună... dar sunt complet convins că se poate face.”
În timp ce companiile de apărare din Europa se află într-o etapă de expansiune rapidă, top 5 al celor mai mari producători de armament la nivel global erau americani, conform datelor din 2023 ale Stockholm International Peace Research Institute.
SAAB, care produce avioane, submarine și sisteme antitanc, a înregistrat o creștere a prețului acțiunilor de 60% în acest an. Compania concurează cu giganți ai industriei de apărare, precum firma americană Lockheed Martin, Dassault din Franța și BAE Systems din Marea Britanie.
Johansson a spus că volumele concrete și comenzile ar trebui discutate în cadrul negocierilor cu guvernele naționale pentru a oferi încredere firmelor de a extinde producția. El a adăugat că încă mai există blocaje în lanțurile de aprovizionare pentru anumite componente.
„Atunci putem, din partea industriei, să începem să ne asumăm mai mult risc... în timp ce negociem efectiv contractele. Acest proces trebuie să fie mult mai rapid”, a spus el.