Paradox comercial: vânzările cu amănuntul au crescut la începutul anului în România comparativ cu perioada precedentă din 2024

România se află printre statele membre UE care au raportat o creştere importantă la nivelul comerțului de retail (cu amănuntul) la începutul anului curent.
Potrivit datelor Oficiului European pentru Statistică (Eurostat), volumul comerţului cu amănuntul a crescut în luna februarie cu 2% în Uniunea Europeană şi cu 2,3% în zona euro, comparativ cu perioada similară din 2024.
În UE, vânzările de:
- alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 1,4%,
- combustibili auto cu 1,2%,
- produse non-alimentare cu 2,5%.
În rândul statelor membre, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul s-a înregistrat în:
- Luxemburg (10,3%),
- Cipru (8,5%),
- Estonia (5,2%),
- Portugalia (5%),
- Slovenia (4,2%),
- Spania (3,8%),
- Ungaria (3,3%),
- Danemarca (3,2%),
- Lituania (2,9%),
- România (2,7%).
La polul opus s-au situat Polonia (minus 1,5%), Slovacia (minus 1,4%) şi Ţările de Jos (minus 1,2%).
Datele INS relevă altă realitate
Conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), comerţul cu amănuntul din România, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, ca serie brută, s-a majorat cu 1,1%, datorită:
- vânzărilor de produse nealimentare (+4,3%)
- vânzărilor de carburanți pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).
În acelaşi timp, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun s-au diminuat cu 4%.
Datele INS evidenţiază, totodată, că, de la o lună la alta (februarie - ianuarie 2025), cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut atât ca serie brută (-2,1%), cât şi ca serie ajustată (-1%), în principal din cauza rezultatelor negative înregistrate în vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun.