Paradox comercial: vânzările cu amănuntul au crescut la începutul anului în România comparativ cu perioada precedentă din 2024

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
Romania comert lei cos
sursa: gettyimages.com/

România se află printre statele membre UE care au raportat o creştere importantă la nivelul comerțului de retail (cu amănuntul) la începutul anului curent.

Potrivit datelor Oficiului European pentru Statistică (Eurostat), volumul comerţului cu amănuntul a crescut în luna februarie cu 2% în Uniunea Europeană şi cu 2,3% în zona euro, comparativ cu perioada similară din 2024.

În UE, vânzările de:

  • alimente, băuturi şi tutun au crescut cu 1,4%,
  • combustibili auto cu 1,2%,
  • produse non-alimentare cu 2,5%.

În rândul statelor membre, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul s-a înregistrat în:

  • Luxemburg (10,3%),
  • Cipru (8,5%),
  • Estonia (5,2%),
  • Portugalia (5%),
  • Slovenia (4,2%),
  • Spania (3,8%),
  • Ungaria (3,3%),
  • Danemarca (3,2%),
  • Lituania (2,9%),
  • România (2,7%).

La polul opus s-au situat Polonia (minus 1,5%), Slovacia (minus 1,4%) şi Ţările de Jos (minus 1,2%).

Datele INS relevă altă realitate

Conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS), comerţul cu amănuntul din România, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, ca serie brută, s-a majorat cu 1,1%, datorită:

  • vânzărilor de produse nealimentare (+4,3%)
  • vânzărilor de carburanți pentru autovehicule în magazine specializate (+3,3%).

În acelaşi timp, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun s-au diminuat cu 4%.

Datele INS evidenţiază, totodată, că, de la o lună la alta (februarie - ianuarie 2025), cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a scăzut atât ca serie brută (-2,1%), cât şi ca serie ajustată (-1%), în principal din cauza rezultatelor negative înregistrate în vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun.