Coroana de Oțel. Linia ferată Cernavodă - Constanţa, concesiune englezească 

Data publicării:
locomotiva beyer peacock 1
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

În septembrie 1857, un inginer britanic, John Trevor Barkley, primea concesiunea liniei ferate Cernavodă-Constanţa. Firmanul era dat de sultanul Abdul Medjid.

Elena Vijulie, jurnalist Digi24: „Această primă linie ferată din întregul Imperiu Otoman era concesionată britanicilor pentru 99 de ani. În plus, compania engleză primea şi dreptul de a extinde şi de a exploata portul Constanţa. Englezii - cei mai importanţi aliaţi ai Turciei în Războiul Crimeei, abia încheiat - obţineau de fapt controlul asupra exporturilor şi importurilor la Dunărea de Jos şi pe malul de vest al Mării Negre. „

Toader Popescu, arhitect: „O linie ferată care să lege Dunărea de Marea Neagră într-un loc unde nu exista, la momentul respectiv, un port important - Constanţa era o localitate de importanţă minoră, de câteva mii de locuitori, fără o infrastructură portuară dezvoltată, dar, totuşi, o linie care să lege un port dunărean cu potenţial de dezvoltare - cum era Cernavodă - de un port maritim cu potenţial de dezvoltare - cum era Constanţa - servea puternic interesele britanice în această parte a Europei.”

Conştienţi în sfârşit de necesitatea căilor ferate, demnitarii turci înfiinţaseră de ceva timp o nouă Comisie pentru Lucrări Publice. Din ea făceau parte şi 4 ingineri francezi, doi ruşi şi un englez. Consulul britanic la Constantinopol a atras însă atenţia că „toate lucrările publice importante trebuie să fie în mâini englezeşti şi să fie făcute cu capital englezesc”. Cererea a fost în mare măsură respectată, inclusiv din motive tehnice.

Mircea Dorobanțu, directorul Muzeului Căilor Ferate Române: „La vremea respectivă, în 1860, cei care aveau cât de cât experienţă în construcţia căilor ferate erau cei din Marea Britanie. Imperiul turc nu avea specialişti, nu avea oameni, nu avea utilaje cu care să construiască această Linie.”

În comisie a intrat astfel şi inginerul John Trevor Barkley, fost director de şantier al guvernului britanic la minele de cărbuni de la Heraclea, în nordul Asiei Mici. Britanicul este cel care a întocmit întregul plan otoman de modernizare la Dunărea de Jos. De fapt, Dobrogea, teritoriu turc din 1417, a devenit un fel de proiect pilot pentru modernizarea Imperiului.

Momentul era favorabil. Reformiştii aflaţi în acei ani la conducerea Imperiului Otoman, în frunte cu sultanul Abdul Medjid, primiseră o gură de oxigen tocmai prin victoria contra Rusiei din 1856.

Elena Vijulie, jurnalist Digi24: „Victoria sultanului în Războiul Crimeei contra Rurciei fusese mai degrabă una anglo-franceză decât una turcă. Iniţial, flota rusă beneficiase de o inovaţie tehnică: bombele cu explozibil. Ele au făcut posibilă, în noiembrie 1853, scufundarea rapidă a unui întreg escadron de nave turceşti în portul otoman Sinope. Fără intervenţia eficientă a Angliei şi Franţei pentru apărarea Strâmtorilor, cel mai probabil că Turcia s-ar fi confruntat cu o catastrofă. Dar flota engleză se afla deja în Mediterana de Est, iar Napoleon al III lea trimisese în zonă inclusiv cel mai modern vas de luptă francez. Aşa-numitul Război Oriental s-a mutat repede pe malul rusesc al Mării Negre, adică în Crimeea.”

După înfrângerea iniţială la Balacklava, unde trupele britanice au fost trimise într-o misiune imposibilă, anglo-francezii vor zdrobi trupele ruse la Inkerman şi apoi în marea bătălie navală şi terestră de la Sevastopol. Flota rusă a fost distrusă, iar pe 9 septembrie 1855 oraşul Sevastopol a fost ocupat.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
O nouă escrocherie face victime printre români. Ai crede că un avocat ți-a trimis emailul acela...
Digi FM
Ce salariu are o stewardesă româncă angajată la o companie din Orientul Mijlociu: „Devine atractiv când iei...
Pro FM
E în formă maximă, are 53 de ani în buletin și pare de cel mult 30. Cum arată celebra Thalia în costum de baie
Film Now
Demi Moore a intuit pierderea Oscarului chiar cu câteva clipe înainte de a fi anunțată câștigătoarea: „Am...
Adevarul
Băutura care place creierului și este recomandată de medicul Vlad Ciurea. „Desface vasele cerebrale și...
Newsweek
Pensie tăiată cu 1.600 de lei pentru un pensionar. De ce i-a șters Casa de Pensii 2 ani de vechime?
Digi FM
O româncă a fost bătută și umilită de personalul unui hotel din Turcia: „Eram în şoc. Am început să plâng...
Digi World
Ce se întâmplă cu oasele când îmbătrânim? Noi descoperiri despre reducerea rezistenţei ţesutului osos
Digi Animal World
VIDEO Cinci elefanţi de la ZOO, surprinşi formând un ”cerc de alertă” pentru a proteja un pui în timpul unui...
Film Now
Ce face și cum arată acum Robert Powell, actorul din Iisus din Nazaret. Viața i s-a schimbat complet
UTV
Sofía Vergara, apariție incendiară în bikini la piscină. Actrița în vârstă de 52 de ani e pregătită pentru...