Reducerea riscurilor în fumat: ce spun experții despre știință, reglementare și inovație

Reducerea riscurilor asociate fumatului ar putea deveni un instrument esențial în politicile de sănătate publică, spun cercetători, medici și specialiști în reglementare. În cadrul celei de-a douăsprezecea ediții a Global Forum on Nicotine, experți din domenii diferite au vorbit despre necesitatea unor decizii de reglementare bazate pe dovezi științifice și despre importanța diferențierii clare între produsele cu tutun combustibil și alternativele cu risc redus care nu implică ardere.
"Produsele de reducere a riscurilor sunt mult mai puțin dăunătoare pentru sănătatea oamenilor. Sunt cu aproximativ 95% mai puțin dăunătoare decât țigările", a declarat Tikki Pangestu, expert în sănătate publică și fost director de cercetare în cadrul Organizației Mondiale a Sănătății.
Specialiștii susțin că reglementările ar trebui să țină cont de dovezile științifice, nu de poziționări ideologice.
Clive Bates, expert în politici publice de sănătate, afirmă că produsele fără fum reprezintă o soluție bazată pe inovație și au la bază argumente științifice. ''Poveștile personale despre lupta de a renunța la fumat și despre metode care funcționează sunt cele mai convingătoare dovezi imediate. Odată ce oamenii sunt interesați de cum și de ce s-a întâmplat asta, atunci trebuie să le oferim argumentul științific. Acesta înseamnă cunoașterea studiilor pe biomarkeri, a studiilor clinice randomizate care arată că aceste produse sunt mai eficiente în renunțarea la fumat etc.''
El atrage atenția și asupra consecințelor neintenționate ale politicilor de interzicere: "Dacă interzici aceste produse, practic îi trimiți să caute un furnizor ilegal. Vor ajunge să aibă o creștere a pieței ilegale, o creștere a ratei fumatului și utilizatori care caută soluții riscante de ocolire".
Reprezentanți ai industriei afirmă că sunt necesare reglementări proporționale cu nivelul de risc al produselor cu nicotină și un dialog bazat pe date între actorii implicați.
"Ne implicăm constant atât în dezbateri cu comunitatea științifică, cât și cu organismele de reglementare, pentru a transmite mesajul nostru, pentru a comunica datele și știința noastră", a declarat Summer Hanna, Head of Scientific Regulation la BAT. Ea a subliniat importanța transparenței: "BAT are un angajament clar de a-și publica cercetările științifice în jurnale academice revizuite independent și cu acces liber, astfel încât oricine să le poată accesa gratuit online".
Chris Junker, Group Head of Life Sciences în cadrul BAT, a vorbit despre rolul științei în dezvoltarea produselor cu risc redus și despre investițiile în cercetare. "Aproximativ 300 de milioane de lire sterline anual sunt investite în știință și inovație pentru produsele noastre", a declarat el. "Obiectivul final este să demonstrăm potențialul de risc redus și să încurajăm tranziția completă a fumătorilor la aceste produse."
Dr. Konstantinos Farsalinos, cardiolog și cercetător, subliniază că nicotina în sine nu este cauza principală a bolilor asociate fumatului.
"Problema este stigmatizarea nicotinei și schimbarea scopului, de la o lume fără fum, la o lume fără nicotină. Când spui unui fumător că trebuie să renunțe la nicotină în loc să renunțe la fumat, îi este mult mai greu".
El atrage atenția asupra exemplului Suediei, unde utilizarea produselor fără fum a dus la rezultate notabile: "Suedia are nu doar cea mai mică rată a fumatului din Europa și poate din lume, dar și cele mai mici rate de boli cardiovasculare, cancer și mortalitate generală legate de fumat. Și are aceeași rată de utilizare a nicotinei ca restul Uniunii Europene".
Editor : A.D.V.
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.