Video&Foto Camioane-capsulă, fără șofer și fără cabină. O companie suedeză vrea să revoluționeze transportul greu

Anca Grădinariu Data actualizării: Data publicării:
camionul capsula de la einride merge pe drum
Camionul-capsulă de la compania suedeză Einride ar putea reprezenta viitorul transportului greu Foto: Profimedia Images

Camioanele electrice fără șofer, dar și fără cabină ar reprezenta viitorul ecologic al transportului greu, o industrie extrem de poluatoare în acest moment, doar că  autovehiculele fără șofer au nevoie de mai mult timp decât s-a anticipat ca să devină o realitate. Dar asta nu înseamnă că nu se înregistrează salturi importante. Dimpotrivă, tehnologia de conducere autonomă face în mod constant progrese, fiind încorporată în tot felul de vehicule, de la mașini la camioane sau autobuze.

Compania General Electric și suedezii de la Einride au anunțat de curând un parteneriat pentru lansarea unei flote de camioane electrice autonome. Potrivit unui comunicat de presă, flota va fi prima de acest fel care va opera în SUA.

Einride, fondată în 2016, a primit finanțări de 120 de milioane de euro de la guvernul suedez. Deși compania face camioane electrice operate de oameni, este cunoscută în primul rând pentru un alt vehicul, care nu poate fi numit camion: e mai degrabă o capsulă care nu numai că nu are șofer, dar nici cabină în care acesta ar putea sta.

Camionul capsulă este autonom, electric și nu are nici măcar cabină Foto: Profimedia Images
Camionul capsulă este autonom, electric și nu are nici măcar cabină Foto: Profimedia Images

Vehiculele sunt similare autocamioanelor Vera de la Volvo, care nu dispun și de cabine, însă aceste capsule sunt destinate distanțelor și încărcăturilor medii, cum ar fi mutarea bunurilor de la un centru de distribuție la o serie de magazine locale.

Capsulele vor avea nevoie de reglementări ca să circule pe drumurile publice, așa că deocamdată se deplasează în campusurile gigantice ale clienților, pentru că șoferul de siguranță nu este necesar dacă mașinile sunt pe o proprietate privată.

Potrivit Reuters, Einride a angajat primul său șofer de la distanță, care va fi în stare să preia controlul acestor camioane dacă se vor afla într-o situație în care va fi nevoie de un factor de decizie uman.

În ciuda faptului că mașinile nu se deplasează încă pe drumurile publice, suedezii își imaginează că tehnologia lor va face o diferență în ceea ce privește impactul asupra mediului, estimând că un parteneriat cu General Motors va reduce emisiile de dioxid de carbon ale companiei cu 970 de tone în primul an, cantitate care va crește pe măsură ce sunt adăugate mai multe camioane.

Ce este un paradox „Jevons”

„Între șapte și opt procente din emisiile globale de CO2 provin din transportul rutier greu de marfă”, a declarat Robert Falck, CEO și fondator Einride, pentru site-ul TechCrunch. „Unul dintre motivele pentru care am format compania este faptul că sunt foarte îngrijorat că prin optimizarea și transformarea transportului rutier de marfă într-unul autonom, însă pe bază de motorină, vor crește de fapt emisiile, pentru că se va căuta varianta cea mai ieftină de funcționare”, a continuat el.

Acesta este un exemplu de manual al așa-numitului „paradox Jevons”: atunci când progresul tehnologic sporește eficiența cu care este utilizată o resursă, ieftinind-o, determină și accelerarea consumului, din cauza creșterii cererii, anulând în cele din urmă orice fel de economisire a acelei resurse.

Electrificarea a devenit, deci, un aspect-cheie al strategiei Einride și unul dintre cele trei puncte centrale de focalizare (împreună cu digitalizarea și automatizarea). Compania a creat o platformă digitală care se ocupă de planificare, programare, întocmirea rutelor și facturarea clienților.

„De fapt, se poate electrifica până la 40% din sistemul de transport rutier de marfă din SUA, utilizând tehnologia existentă. Este vorba mai degrabă de implementarea unui nou mod de gândire, decât de îmbunătățirea hardware-ului”, a declarat Falck.

Einride are, de asemenea, contracte în vigoare cu producătorul de anvelope Bridgestone. Compania intenționează să-și deschidă anul viitor un sediu la New York, precum și birouri în Austin și San Francisco.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Macron, gest urât faţă de Kate Middleton! Prinţesa nici nu a ştiut cum să reacţioneze, fotografii au surprins...
Digi FM
Cum vrea Irina Columbeanu să facă bani pentru a-și ajuta tatăl: "Simt că e responsabilitatea mea să am grijă...
Pro FM
Matteo, fiul lui Andrea Bocelli, despre momentul în care tatăl său i-a aranjat o întâlnire cu Angelina Jolie...
Film Now
„Mâinile îți trădează vârsta!”. Fanii o acuză pe Nicole Kidman că și-a „înghețat fața”, după recenta apariție...
Adevarul
Crimă oribilă pe un iaht de lux, din Bahamas. O tânără de 20 de ani, ucisă de un mecanic al navei
Newsweek
Ministrul muncii anunță 100 lei în plus la pensie pentru familiile de pensionari. Cum iau banii?
Digi FM
De ce plătesc CASS mamele și pensionarii cu venituri de peste 3000 de lei. Bolojan: „Nu mai putem fi o ţară...
Digi World
Descoperire revoluționară în Marea Piramidă din Egipt. Inscripții vechi de 4.500 de ani schimbă tot ce se...
Digi Animal World
Cinci papagali, recent donați la o grădină zoologică din Anglia, au înjurat vizitatorii. Angajații, nevoiți...
Film Now
Actrița care i-a depășit pe Samuel L. Jackson și Robert Downey Jr. și a devenit cel mai profitabil star de la...
UTV
Iustin Petrescu pierde primul proces din scandalul cu Marilu Dobrescu