„Tancul” lui Elon Musk se scufundă: Cum s-a transformat Cybertruck din mașina ideală pentru sfârșitul lumii în Titanicul automobilelor
Data publicării:
Cybertruck a devenit un fel de Titanic al industriei auto care părea indestructibil, dar s-a scufundat chiar de la prima călătorie - mașina are multe probleme tehnice și vânzările sunt mult sub așteptări. Foto: Profimedia Images
Mașina Cybertruck produsă de Tesla răspunde la o întrebare la care nimeni din industria auto nici măcar nu s-a gândit vreodată: cum ar arăta o camionetă pe placul unui despot din Cecenia – un tanc de oraș, rezistent la arme biologice, care a iscat deja mai multe incidente violente în trafic și este ilegal de condus în cea mai mare parte a lumii? Dar din cauza multelor sale probleme tehnice și a controverselor iscate de Elon Musk, modelul Cybertruck nu a reușit să convingă nici măcar publicul său țintă: americanii care se pregătesc din timp de apocalipsă, relatează The Guardian.
Puțini mai văzuseră ceva similar cu Cybertruck atunci când primul prototip a fost dezvăluit în 2019. Învelită într-un exoschelet „ultra-dur” din inox, a fost prezentată ca fiind mașina ideală pentru a înfrunta apocalipsa.
Mașina a fost prezentată ca fiind un monstru aproape indestructibil, foarte geometric, cu motor electric, care te protejează de focuri de armă și poate depăși în viteză un Porsche, chiar și în timp ce tractează un alt Porsche, având destulă energie rămasă în baterie cât să îți alimenteze casa cu electricitate în caz de pană de curent.
Elon Musk se lăuda la lansarea modelului Cybertruck că mașina poate fi folosită pe orice tip de teren de pe Pământ și, poate, chiar și de pe Marte. Toate acestea în schimbul unei sume de pornire mici de doar 40.000 de dolari.
Este Cybertruck un car de război al apocalipsei? Poate ajuta pe cineva să supraviețuiască sfârșitului lumii sau nu va reuși să supraviețuiască nici măcar lui Elon Musk?
Ramzan Kadîrov a apărut într-o filmare cu un model de Cybertruck pe care a fost montată o mitralieră. Foto: Profimedia Images
Cybertruck-ul lui Kadîrov s-a defectat subit pe frontul din Ucraina
Spre deosebire de alte camionete și autoutilitare precum F650 Supertruck de la Ford, care a ajuns să fie folosită de insurgenți în zonele de război și de aventurierii care vânează tornade, Cybertruck a abandonat designul clasic al unei mașini din această clasă în schimbul unei caroserii inspirate din filmul Blade Runner și cultura cyberpunk.
Cybertruck a devenit o marcă a statului înalt al celui care o deține. Un departament de poliție din California a cheltuit 153.000 de dolari pe un Cybertruck pentru „eforturi de susținere a comunității” - cu toate că nu a exclus posibilitatea ca mașina să fie folosită în cazuri de „urgență”, atunci când va fi nevoie.
Liderul cecen Ramzan Kadîrov a fost filmat în timp ce mânuia o mitralieră montată pe un model de Cybertruck modificat pentru a fi de ajutor armatei sale care luptă alături de soldații ruși în războiul din Ucraina.
„Sunt sigur că această bestie va aduce multe beneficii luptătorilor noștri”, a spus Kadîrov anul trecut, lăudându-l în același timp pe „respectatul Elon Musk”, care a negat faptul că mașina ar fi fost făcută special pentru Kadîrov.
Până la urmă, acel Cybertruck a trebuit remorcat de pe câmpul de luptă după ce s-a oprit complet fără niciun motiv aparent. Kadîrov l-a acuzat pe Musk că ar fi dezactivat mașina de la distanță – o îngrijorare pe care mulți alți proprietari de Tesla o au.
Internetul s-a umplut de imagini cu mașini Cybertruck blocate în zăpadă, în nisipul de pe plajă sau care se defectează după ce au traversat o zonă inundată. În poză: O mașină Cybertruck scufundată în apă. Foto: Profimedia Images
Apocalipsa nu a început încă, dar Cybertruck a fost deja rechemat în service de opt ori
După o așteptare de doi ani, prețul de bază al mașinii a urcat până la 99.000 de dolari, iar materialele folosite în construcția modelului Cybertruck s-au dovedit a nu fi atât de rezistente precum se vehicula în videoclipurile de promovare.
Din cauza șasiului din aluminiu, care se poate îndoi sau chiar rupe dacă este supus unei presiuni puternice, și a riscului formării ruginii la nivelul exoscheletului din oțel inoxidabil, Cybertruck s-ar putea să nu supraviețuiască nici măcar unei ierni obișnuite, cu atât mai puțini unei ierni nucleare.
În timp ce o mașină Rivian R1T, rivala Cybertruck-ului, a continuat să funcționeze chiar și după ce a fost luată de ape în timpul Uraganului Helene de anul trecut, internetul s-a umplut de imagini cu mașini Cybertruck care se blochează în zăpadă, pe plajă sau pe teren accidentat.
Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media
Fiind o mașină electrică, mulți americani care se pregătesc de apocalipsă sunt încă și mai reticenți să își cumpere Cybertruck. Încă și mai îngrijorător este faptul că modelul a fost deja rechemat în service de opt ori, iar apocalipsa nici măcar nu a început – cum vor putea oameni să repare o astfel de mașină când accesul la calculatoare și sateliți ar putea deveni imposibil.
Mașina este masivă și foarte greu de manevrat, în special printre străzi înguste. Caroseria cu unghiuri obtuze face identificarea obstacolelor de pe drum prin geamurile sau oglinzile mașinii aproape imposibilă, potrivit The Guardian.
Spre deosebire de mașinile moderne, Cybertruck nu a fost proiectată ca să se deformeze în caz de impact – ceea ce face ca riscurile să fie și mai mari în timpul sau după producerea unui dezastru. De aceea și este ilegal să conduci Cybertruck în Uniunea Europeană, Marea Britanie și China – cea mai mare piață pentru mașinile electrice.
Din cauza opoziției față de Musk, Cybertruck a ajuns să fie ținta protestelor în mai multe țări din lume. Foto: Profimedia Images
Cybertruck a devenit o șapcă MAGA pe roți
De când a apărut pe piață, Cybertruck s-a transformat dintr-o mașină-simbol pentru Kim Kardashian, Pharell Williams și alte persoane celebre în „meme-mobilul” suprem: o pălărie MAGA pe roți. După cum a glumit Colin Jost de la SNL, Cybertruck este răspunsul la întrebarea: „Cum ar arăta Kanye dacă ar fi o mașină?”
În ciuda faptului că Tesla a fost cea mai vândută camionetă electrică în 2024, numărul de unități vândute este acum atât de mic încât compania nu mai raportează cifrele exacte. În timp ce profiturile Tesla continuă să scadă, competitori precum Ford sau Rivian câștigă rapid teren pe piață.
„Este foarte interesant să vezi cât de mult a decăzut Tesla”, a spus Arthur Bradley, un expert în pregătirile pentru apocalipsă care lucrează la centrul de cercetare Langley din cadrul NASA, care crede că problema nu mai este doar una politică.
Cybertruck a devenit un fel de Titanic al industriei auto care părea indestructibil, dar care s-a scufundat încă de la primul test serios – o soartă pentru care ar fi trebuit să fim pregătiți, potrivit The Guardian.
Istoria ne spune că ori de câte ori o mașină a fost lăudată ca fiind un succes garantat pe termen lung, este aproape condamnată eșecului și devine un simbol al aroganței fără limite.
„După părerea mea, această versiune a Cybertruck are o durată de viață foarte limitată”, a spus Bradley. „Cred că va mai urma un Cybertruck, dar probabil că va arăta mai modern – ca o camionetă obișnuită.”