Arheologii au descoperit rămășițele unei nave comerciale din secolul al XVI-lea la peste 2,5 kilometri sub apă, în largul sudului Franței. Este pentru prima dată când se identifică epava unei nave la o adâncime atât de mare, în această secțiune a Mediteranei sau în oricare altă zonă de-a lungul coastei franceze, anunță France24.
Arheologii cred că nava venea din nordul Italiei, încărcată cu ceramică și bare metalice, atunci când s-a scufundat, ajungând la o adâncime de 2.567 de metri sub nivelul mării.
„Este epava găsită la cea mai mare adâncime în apele teritoriale franceze”, a declarat Arnaud Schaumasse, șeful departamentului de arheologie subacvatică al Ministerului Culturii.
O dronă subacvatică a dat întâmplător, la începutul lunii martie, peste nava scufundată în apele din apropiere de Saint-Tropez, în sud-estul Franței, a declarat subprefectul maritim Thierry de la Burgade.
Sute de vase au fost descoperite pe epava navei. Sursa: Profimedia
„Sonarul a detectat ceva destul de mare, așa că ne-am întors cu camera dispozitivului unui robot subacvatic pentru a obține imagini de înaltă calitate”, a spus el.
Drona patrula pe fundul mării ca parte a unui proiect guvernamental de explorare și monitorizare a resurselor de adâncime ale Franței, de la minerale la cabluri de Internet de adâncime.
„Încremenită în timp”
Arheologul Marine Sadania a declarat că experții au descoperit 200 de ulcioare aproape intacte în epavă. Unele dintre aceste ulcioare erau marcate cu monograma „IHS”, primele trei litere ale numelui grecesc al lui Iisus, sau erau acoperite cu modele de inspirație vegetală sau geometrică. Aceste detalii par să indice că ulcioarele provin din regiunea Liguria, aflată în nordul Italiei, a spus ea.
„Situl - datorită adâncimii sale, care a împiedicat orice recuperare sau jaf - a rămas intact, ca și cum ar fi încremenit în timp”, a adăugat Sadania.
În următorii doi ani, ea și colegii săi intenționează să elaboreze o versiune digitală 3D a navei și să extragă mostre din sit pentru a le studia mai bine, înainte de a le restitui domeniului public.
Potrivit Ministerului francez al Apărării, însărcinat cu explorarea apelor din zona Hexagonului, cea mai mare adâncime la care autoritățile locale au găsit până acum o navă scufundată a fost de 2,3 kilometri sub nivelul mării, în largul orașului Toulon, din sud, în 2019. Era epava lui La Minerve, un submarin francez care s-a scufundat în 1968, cu 52 de membri ai echipajului marinei la bord, într-o simplă misiune de rutină.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 136 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.