Comisia Europeană vrea să ofere producătorilor auto mai multă flexibilitate privind țintele de emisii

Comisia Europeană a propus marți o modificare punctuală a Regulamentului privind standardele de emisii de CO₂ pentru autoturisme și camionete noi, vizând introducerea unei măsuri de flexibilitate pentru atingerea țintelor de emisii în perioada 2025–2027.
Astfel, respectarea de către producători a obiectivelor privind emisiile de CO₂ pentru anii 2025, 2026 și 2027 ar putea fi evaluată pe baza unei medii a performanței pe întreaga perioadă de trei ani, în loc de o analiză anuală. În acest fel, depășirile dintr-un an ar putea fi compensate prin rezultate mai bune în ceilalți.
„Această flexibilitate suplimentară va contribui la protejarea capacității industriei de a investi în tranziția curată, menținând în același timp obiectivul pentru 2025 și menținând industria pe drumul cel bun pentru următoarea rundă de reduceri ale emisiilor”, se arată într-un comunicat al Executivului European.
Propunerea a fost anunţată anterior, ca parte a Planului de acţiune industrială al Comisiei pentru sectorul european al autovehiculelor, adoptat la 5 martie 2025.
„Industria noastră auto extrem de inovatoare se decarbonizează pentru a contribui la combaterea schimbărilor climatice, dar şi pentru a-şi menţine avantajul competitiv pe pieţele mondiale. Prin iniţiativa de astăzi, acordăm mai multă flexibilitate acestui sector-cheie şi, în acelaşi timp, ne menţinem obiectivele climatice. Împreună, dorim să demonstrăm că decarbonizarea şi competitivitatea pot merge mână în mână”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.