Elon Musk revine la Tesla, dar imaginea companiei este deja afectată. Ar putea fi prea târziu?

Redacția Digi Economic Data publicării:
tesla
sursa: profimediaimages.ro/

Elon Musk a anunțat săptămâna aceasta că se retrage din funcția de lider al Departamentului pentru Eficiență Guvernamentală (DOGE), urmând să își limiteze activitatea la una-două zile pe săptămână. În schimb, revine la conducerea Tesla, într-un moment în care compania încearcă să-și refacă imaginea și să recupereze pierderile financiare provocate de asocierea politică cu Trump.

Susținerea vocală a lui Musk pentru președintele Donald Trump și implicarea sa controversată în DOGE au costat deja reputația Tesla. Au avut loc proteste în fața showroom-urilor din SUA, iar unele facilități ale companiei au fost vandalizate. Mai mult, începutul lunii a adus și cea mai mare scădere a vânzărilor din istoria companiei, pe fondul pierderii încrederii cumpărătorilor. 

Potrivit CNN, unii investitori sunt de părere că retragerea lui Musk din DOGE va fi suficientă pentru a evita probleme suplimentare, căci acțiunile Tesla au crescut cu peste 3% miercuri dimineață, după anunț, în pofida faptului că producătorul de vehicule electrice a raportat o scădere de 71% a profitului net în primul trimestru.

Alți investitori nu sunt de acord.

„Daunele de imagine provocate de implicarea lui Musk la Casa Albă și în DOGE nu vor dispărea doar pentru că se retrage. Unele dintre aceste daune vor rămâne permanent, atât în Europa, cât și în SUA”, a transmis Dan Ives, analist la Wedbush Securities, într-o notă pentru clienți.

Musk a respins ideea că imaginea Tesla ar fi fost afectată de activitățile sale politice, dând vina – fără dovezi – pe protestatari plătiți și sugerând că scăderea vânzărilor se datorează incertitudinilor economice generale.

Cu toate acestea, alți producători auto au raportat creșteri ale vânzărilor în aceeași perioadă, în special pe segmentul vehiculelor electrice. 

„Ideea că (Musk n.r.) se va concentra din nou pe Tesla și asta va readuce vânzările este o prostie”, a spus Gordon Johnson, analist la GLJ Research, afirmând că Musk a distrus definitiv încrederea cumpărătorilor preocupați de problemele de mediu. El a mai spus că cererea a început să scadă chiar înainte de alegerile din noiembrie.

Vânzările Tesla au început să scadă la începutul lui 2024, după ce Musk a început să promoveze opinii de extremă dreapta. 

„Declinul Tesla a început chiar înainte de DOGE. Era un brand construit pe ideea combaterii schimbărilor climatice, un simbol al responsabilității față de mediu”, a explicat Kelly O’Keefe, fondatorul agenției de branding Brand Federation.

Acum, spune el, brandul e în cădere liberă. „Oamenii erau mândri să conducă o Tesla. Acum, nu știu cum pot șterge pata comportamentului lui Musk.”