Consumatorii americani devin tot mai îngrijorați: Tarifele impuse de Trump vor agrava inflația

Consumatorii americani devin tot mai îngrijorați pe măsură ce președintele Donald Trump amenință și impune tarife principalilor parteneri comerciali ai Statelor Unite. Mai mult, două sondaje urmărite de investitori indică o deteriorare a perspectivei economice, în contrast cu entuziasmul care a urmat alegerilor prezidențiale din noiembrie.
Starea de spirit sumbră în rândul consumatorilor – un pilon esențial al creșterii economice robuste a SUA– a alarmat unii investitori și a contribuit la scăderea indicelui bursier S&P 500 în ultimele zile. Indicele de Încredere a Consumatorilor, realizat de The Conference Board, a înregistrat luna aceasta cea mai mare scădere din august 2021, iar principalul motiv a fost reprezentat de tarifele vamale.
În sondajul realizat de Universitatea din Michigan privind sentimentul consumatorilor, aproximativ doi din cinci respondenți au menționat spontan tarifele comerciale, o creștere semnificativă față de mai puțin de 2% înainte de alegeri, potrivit directoarei sondajului, Joanne Hsu, scrie Financial Times.
„Oamenii se simt mai puțin încrezători în privința finanțelor personale, a condițiilor pentru achizițiile mari și a mediului de afaceri, atât în prezent, cât și în viitor.”
Indicele Michigan se îmbunătățise timp de cinci luni consecutive până în decembrie, pe fondul așteptărilor optimiste privind economia.
Tarifele comerciale cresc îngrijorările privind inflația
Trump a transformat tarifele într-un element central al campaniei sale. De la inaugurare, el a impus o taxă suplimentară de 10% pe importurile din China, a amenințat cu tarife de 25% asupra Canadei și Mexicului, a planificat tarife de 25% pentru toate importurile de oțel și aluminiu și a anunțat tarife „reciproce” pentru mulți parteneri comerciali.
Economiștii avertizează că, prin creșterea costului bunurilor importate, tarifele pot duce la scumpiri pentru consumatori. Economia SUA a avut dificultăți în a reduce inflația, care a crescut puternic în timpul pandemiei. De exemplu, prețul de vânzare cu amănuntul al ouălor a crescut cu peste 50% în ultimul an, oferind un exemplu clar al costului mai ridicat al vieții.
„Consumatorii sunt neliniștiți de posibilitatea impunerii unor noi tarife, pentru că majoritatea știu că acestea conduc la prețuri mai mari. Fantomele inflației din trecut încă bântuie mulți consumatori”, a declarat Ryan Sweet, economist-șef pentru SUA la Oxford Economics.
Sondajul The Conference Board din februarie a arătat că așteptările consumatorilor privind inflația au crescut de la 5,2% la 6%.
Semnale mixte
În pofida presiunilor inflaționiste, cheltuielile consumatorilor americani au rămas relativ solide. Vânzările cu amănuntul din SUA au scăzut în ianuarie, comparativ cu perioada sărbătorilor de Crăciun, dar au crescut cu 4,2% față de anul anterior, potrivit datelor Census Bureau.
Sondajul a mai indicat o deteriorare a așteptărilor consumatorilor cu privire la condițiile de afaceri, locurile de muncă și piața bursieră. După publicarea sondajului, indicele S&P 500 a închis marți în scădere cu 0,5%.
„Consumatorii încep să se îngrijoreze de ceea ce, la nivel macroeconomic, arată ca stagflație – mai puține locuri de muncă, creștere economică mai lentă și inflație ridicată”, a declarat Torsten Slok, economist-șef la firma de investiții Apollo Global Management.