Noile buletine electronice vor fi emise începând cu această lună. Ce schimbări aduc

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
buletin
Cartea electronică de identate. Foto: Inquam Photos: Octav Ganea

Executivul a aprobat, în ședința de joi, trei Hotărâri de Guvern care definitivează din punct de vedere normativ procesul de emitere a Cărții Electronice de Identitate, stabilind astfel cadrul tehnic și procedural pentru implementarea noului buletin la nivel național.

Emiterea cărții electronice de identitate va începe pe data de 20 martie, în județul Cluj, urmând ca în următoarele două luni să fie distribuită la nivel național, prin serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Interne, începând cu data de 2 iunie, vor putea obține cartea electronică de identitate și copiii sub 14 ani. În cazul acestora, buletinul va fi utilizat ca document de călătorie, precum și pentru stabilirea identității în cadrul unor proceduri administrative.

Se mai precizează că, de la 20 mai, se vor elibera și cărți de identitate simple, care nu conțin suport electronic de stocare. „Cei care nu doresc vor putea elibera, atunci când le expiră cartea de identitate curentă, la un format neelectronic, singura diferență fiind că formatul va fi mai mic, pe tiparul unui card bancar deja clasic. Acum, cartea noastră de identitate este ceva mai mare, va fi una mai mică, la un preț mai redus. Dar - și acum vin motivele pentru care această carte electronică de identitate va ajunge, fără îndoială, un standard în următorii ani”, a clarificat purtătorul de cuvânt al Executivului, Mihai Constantin, la sfârșitul ședinței de Guvern.

Printre principalele beneficii, potrivit MAI, se numără dimensiunea standardizată, similară cardurilor bancare și conform normelor europene; elementele de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate; posibilitatea utilizării ca document de călătorie; acces la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.

„În perioada 20 martie 2025 – iunie 2026, contravaloarea cărții electronice de identitate este suportată din fonduri externe nerambursabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)”, mai arată sursa citată.

În formatul tipărit, datele înscrise pe noile buletine sunt: nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă. În format electronic, vor fi prezente toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.