Piața florilor din România ar putea atinge un nou record anul acesta. Economist: „Asistăm la o maturizare”

Piața florilor din România ar putea atinge anul acesta un record, de peste 3,5 miliarde de lei, pe fondul creșterii semnificative a vânzărilor și a diversificării afacerilor din acest sector. Primăvara, în special datele de 1 și 8 martie, reprezintă vârful vânzărilor, cu un business evaluat la peste 30 de milioane de euro.
„Valoarea vânzărilor de flori de 1 și 8 martie este similară cu cea de anul trecut, în condițiile în care scăderea puterii de cumpărare va determina foarte mulți clienți să opteze pentru buchete de flori mai ieftine. Pe ansamblul anului 2025, însă, vânzările de flori și plante vor atinge, cel mai probabil, un nou maxim istoric, de peste 3,5 miliarde de lei”, arată o analiză Frames.
Datele statistice de la Registrul Comerțului și Ministerul Finanțelor arată că numărul firmelor din industrie s-a triplat din 2021 până în prezent, de la 3.111 firme la 9.067 în prezent. Afacerile acestora au crescut exponențial, de la 2,2 miliarde în 2021 la 2,87 miliarde lei în 2023.
În 2025, datele preliminare indică faptul că, pe fondul inflației, a diversificării ofertei și mai ales a creșterii consumului, business-ul va atinge borna de 3,5 miliarde de lei. Comparativ, în urmă cu 10 ani, afacerile companiilor de profil se situau la puțin peste 401 milioane lei.
Și profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 29 milioane lei în 2014 la 207,3 milioane lei în 2023. În 2025, analiștii Frames se așteaptă la un profit de peste 300 milioane de lei.
Cele peste 9.000 de firme înregistrate în prezent angajează mai mult de 6.000 de persoane, un nivel dublu față de acum 10 ani. Cele mai multe firme specializate se află în București (1.722), Ilfov (429), Cluj (413), Iași (344) și Constanța (336).
,,Asistăm la o maturizare a pieței de flori și plante ornamentale din România. Ofertele s-au diversificat foarte mult, florile fiind vândute acum în cantități semnificative și în hipermarketuri.
Și nu vorbim doar de buchete de flori ci mai ales de plante ornamentale, care înregistrează un trend pozitiv în vânzările tuturor magazinelor. Altfel spus, pentru mulți dintre români, să dețină în casă cel puțin o plantă ornamentală a devenit un obicei plăcut, în ton cu schimbările de percepție și mai ales de comportament de consum”, afirmă Adrian Negrescu, economist și managerul Frames.