Narațiunea corectă. De ce avem nevoie de istoria comunismului ca disciplină obligatorie în toate liceele din România

Data publicării:
Alexandru Muraru
Alexandru Muraru
Deputat PNL
Alexandru Muraru este președintele PNL Iași. Este doctor în ştiinţe politice, cercetător ştiinţific şi cadru didactic în Departamentul de Ştiinţe Politice, Relaţii Internaţionale şi Studii Europene din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi.
Alexandru Muraru la o ședință.
Alexandru Muraru. Foto: Facebook

Nu doar fake news-urile s-au înmulțit mai mult ca niciodată în ultimii ani și se răspândesc cu mare ușurință, ci și narațiunile false. Acestea din urmă construiesc realități paralele, denaturează faptele istorice, induc în mințile și sufletele nepregătite credințe și obiceiuri strâmbe. Remediul la tot acest război pentru cucerirea minților nu este vreun medicament, nu există noi soluții magice. Educația și numai educația este cea mai eficientă armă împotriva falselor narațiuni. Educația este cel mai eficient scut pentru că nu ni-l poate lua nimeni.

Deși este greșită și nocivă, una dintre narațiunile care persistă este cea privitoare la pretinsele virtuți ale regimului comunist. Din 1948 și până în 1989 România a fost sub acest regim care a reprezentat un veritabil blestem pentru țară la toate nivelurile. Timp de 45 de ani țara noastră a orbecăit în beznă. Libertățile au fost suprimate, elitele au fost lichidate, indivizii au fost abrutizați și mereu încurajați la delațiuni nedemne, penuria a fost constantă. Frica domnea pretutindeni și permanent. Una dintre cele mai severe dictaturi din epoca modernă a cuprins România în cleștii reci și brutali ai lagărelor, ai minciunii și cinismului. Timp de patru decenii și jumătate! Nimic din acest coșmar nu s-ar fi petrecut fără trupele și tancurile armatei sovietice.

Cu toate acestea, la 32 de ani de la căderea comunismului 63% dintre români cred că situația de atunci era mai bună decât cea de acum. Este cea mai mare cifră de acest fel din ultimii ani și arată amploarea revalorizării comunismului. Și este evident și cel mai mare neadevăr. România de astăzi, cu toate problemele ei - multe au rădăcini chiar în perioada comunistă! -, nu poate fi comparată cu trecutul său totalitar cu lagăre și crime, cu înfometare și pauperizare deliberată, cu delațiuni și supraveghere constante. Din nefericire, vedem în spațiul public din ce în ce mai multă nostalgie față de regimul comunist, un regim ilegitim și criminal.

Acum, în contextul invaziei armatelor lui Vladimir Putin în Ucraina, a războiului hibrid pe care Rusia îl poartă în țările NATO, în circumstanțele în care avem nevoie de o narațiune puternică pentru România de mâine, studierea de către elevi a comunismului românesc, ca disciplină separată față de ceea ce se întâmplă la ora de istorie, este obligatorie. După 32 de ani de la prăbușirea comunismului, generațiile de mâine trebuie educate în spiritul democrației, valorilor libertății și să poată respinge formele de falsificare a istoriei.

Propaganda, distorsiunea, manipularea și falsul au fost fundamentele de bază ale sistemului comunist. Manipularea istoriei a servit la menținerea puterii elitelor comuniste și a sistemului totalitar. De aceea, România trebuie să înceapă un proces amplu de a educa pe cei născuți după postcomunism despre istoria regimului totalitar. Această educație va contribui masiv în respingerea formelor de autoritarism, narațiunilor false, nostalgiilor transformare în proiecte politice toxice pentru democrație. Cărămida care lipsește cel mai mult din curricula elevilor este istoria nefardată a regimului comunist.

Chiar și istoria europeană are nevoie astăzi de o narațiune puternică care să fie compusă din faptele trecutului, din victoriile asupra dictaturilor și din valorizarea libertăților și a democrației. Este nevoie de eforturi mai mari la nivelul UE pentru combaterea încercării Rusiei de a rescrie istoria în contextul războiului din Ucraina. Istoria Holocaustului și Istoria Comunismului, astăzi, ocupă un loc precar în manualele elevilor români cu toate că sunt cele mai aspre lecții ale trecutului recent, cele mai supuse distorsiunilor. Vedem în spaţiul public din ce în ce mai multe atitudini, declaraţii sau manifestări antisemite, rasiste, xenofobe sau negaţioniste sau din ce în ce mai multă nostalgie față de regimul comunist criminal și ilegitim.  Noi nu pregătim doar oameni pentru piaţa muncii, ci vrem să pregătim viitori buni cetăţeni într-o democraţie, care să facă imposibilă în viitor repetarea acestor istorii regretabile. Educaţia este singurul antidot la ignoranţă, totalitarism, antisemitism şi xenofobie.

După căderea comunismului România a adoptat la început timid, apoi tot mai decis spre valorile democratice. Suntem încă o democrație tânără, mai avem valori de consolidat și de internalizat. Trecutul întunecat încă își întinde umbrele malefice către prezent și pentru că încă perioada petrecută sub regimul comunist (45 de ani) este mai mare decât cea petrecută în libertate și democrație (32 de ani).

Iar astăzi, repet, cred că este cel mai favorabil moment. Deși este o datorie a Partidului Național Liberal, singurul partid care moral are datoria si căderea de a propune această disciplină pentru educația elevilor români, nicio altă formațiune politica neputând ști mai bine decât PNL ce a însemnat opresiunea comunismului asupra elitelor, restul formațiunilor democratice din Parlament pot și trebuie să susțină acest demers. Nu poate există societate fără morală, iar regimul care a schingiuit cel mai mult națiunea nu este supus astăzi unui examen critic coerent și de durată în manualele școlare. Istoria regimului care a ucis democrația, a eliminat tradiția constituțională, a exterminat elitele, a lichidat orice formă de libertate, a omorât drepturile civile, a scos țara din Europa, a strămutat milioane de oameni și le-a confiscat viața cotidiană, conștiința, istoria acestui regim trebuie să fie o bază fundamentală pentru educația civică a viitorilor cetățeni.

Din toate motivele prezentate, repet că pentru România și pentru viitorul său ar fi oportun să introducem istoria comunismului românesc ca disciplină obligatorie pentru liceu în noua lege a educației. Este cel mai bun moment și cel mai urgent, totodată. Tinerii trebuie să știe bine lecțiile trecutului pentru a clădi un viitor solid și durabil. Iar cum educația este cea mai folositoare și mai bine plasată investiție, această decizie ar fi în beneficiul nostru al tuturor și al copiilor noștri. Un manual pentru liceu excelent construit despre istoria comunismului din România există deja de 15 ani, dar disciplina a fost până acum una facultativă. Am ajuns la etapa următoare, a sosit timpul să avem mai mult curaj. Istoria comunismului trebuie o disciplină separată obligatorie la liceu, la fel cum învățăm și despre perioada medievală sau cea modernă. Narațiunea corectă începe cu o educație corectă despre trecutul nostru recent.

Partenerii noștri