O nouă strategie: UE ar trebui să încurajeze producătorii auto chinezi să deschidă mai multe fabrici în Europa, crede șeful Mercedes

Uniunea Europeană (UE) ar trebui să încurajeze producătorii chinezi de automobile să deschidă mai multe fabrici în blocul comunitar, ca parte a unui acord de eliminare a tarifelor pentru vehiculele electrice importate din China, consideră șeful Mercedes-Benz.
Având în vedere că piața chineză a fost deschisă companiilor europene timp de decenii întregi, este timpul ca roata să se întoarcă, drept soluție pentru disputa comercială, a declarat Ola Källenius, care este și președinte al organizației industriei auto din UE, Acea.
„Nimeni nu contestă faptul că egalitatea de șanse este o discuție legitimă. Întrebarea este, ce instrument folosești?” a declarat Källenius pentru Financial Times. „Nu accelerați protecționismul pentru că … avem multe de pierdut”
În octombrie, Bruxelles a impus tarife de până la 45% pentru importurile de vehicule electrice chinezești, după o creștere semnificativă a vânzărilor, susținând că acestea beneficiază de subvenții neloiale, și a deschis mai multe anchete antidumping și anti-subvenții. Beijing a răspuns cu tarife pentru coniac și anchete asupra produselor din carne de porc și lactate.
Producătorii auto germani au fost cei mai vocali oponenți ai măsurilor protecționiste, întrucât se tem de măsuri de retorsiune din partea Beijingului și de slăbirea interesului consumatorilor pentru mașini electrice, într-un moment în care au suferit deja o scădere puternică a vânzărilor din cauza ascensiunii mărcilor chinezești. De asemenea, au întâmpinat dificultăți în a concura cu vehicule electrice chinezești mai accesibile și avansate din punct de vedere tehnologic, produse de companii precum BYD.
Când producătorii auto germani au încercat să se stabilească pe piața emergentă asiatică în anii '80, au convenit să formeze parteneriate cu companii locale, o practică pe care UE ar putea să o adopte.
Pe lângă tarife, Bruxelles intenționează, de asemenea, să impună criterii care să oblige întreprinderile chineze să aibă fabrici în Europa și să împărtășească know-how-ul tehnologic. BYD intenționează să construiască vehicule în Ungaria, în timp ce CATL a convenit recent să construiască împreună cu Stellantis o fabrică de baterii cu litiu în valoare de 4,1 miliarde de euro în Spania.
Källenius a spus că tarifele vor afecta industria și că UE ar trebui să ajungă la un compromis cu Beijingul pentru a le elimina, adăugând că a doua economie a lumii a devenit o parte integrantă a lanțului global de aprovizionare auto, inclusiv în ceea ce privește materiile prime, cipurile avansate și componentele.
Săptămâna trecută, Acea a trimis o scrisoare liderilor UE, cerându-le să nu reacționeze la tarifele cu care amenință președintele ales al SUA, Donald Trump.
Mercedes-Benz este unul dintre primii trei producători de automobile din Germania, alături de Volkswagen și BMW, cu operațiuni semnificative atât în China, cât și în SUA. Geely și BAIC, controlată de statul chinez, dețin o cincime din acțiunile Mercedes-Benz. De asemenea, producătorul auto se bazează pe piața chineză pentru aproximativ 30% din vânzările sale globale.