Ministerul Finanțelor a elaborat modalitatea de aplicare a „taxei pe stâlp”. Speră să aducă un miliard de lei la buget în acest an

Redacția Digi Economic Data publicării:
tech
Sursa: shutterstock.com

Ministerul Finanţelor anunţă, vineri, că a elaborat modalitatea de aplicare a impozitului pe construcţiile speciale, cunoscută ca „taxa pe stâlp”. Ministerul a hotărât să aplice pentru sectorul privat un impozit de 1% asupra valorii nete a construcţiilor speciale şi a stabilit un nivel de impozitare de 0,5% pentru construcţiile speciale aflate în proprietatea statului sau a autorităţilor locale, concesionate sau date în administrare, motivând că în aceste cazuri impozitul se aplică asupra valorii istorice a construcţiilor.

Această taxă a mai fost în vigoare în trecut, sub forma impozitului pe construcții speciale, dar a fost eliminată. Celebra „taxă pe stâlp”, introdusă de guvernul Ponta în 2014, a fost eliminată în 2017.

„Prin ordonanța de urgență publicată astăzi în transparență, asigurăm încasări cel puțin la nivelul estimărilor inițiale de 1 miliard de lei în 2025, printr-o reglementare care ia în considerare atât necesitatea eficienței colectării, cât și feedback-ul primit din partea sectoarelor economice. Companiile private au solicitat ca impozitarea să se facă nu pe valoarea brută a construcțiilor, ci pe valoarea netă a acestora. Ținând cont de această propunere, am hotărât să aplicăm pentru sectorul privat un impozit de 1% asupra valorii nete a construcțiilor speciale. Totodată, pe baza propunerilor administratorilor de infrastructură publică și a analizelor, am stabilit un nivel de impozitare de 0,5% pentru construcțiile speciale aflate în proprietatea statului sau a autorităților locale, concesionate sau date în administrare, deoarece în aceste cazuri impozitul se aplică asupra valorii istorice a construcțiilor”, a declarat Tánczos Barna, ministrul Finanțelor.

Au apărut câteva schimbări:

- introducerea unei cote de impozitare, de 0,5%, pentru calcularea impozitului pe construcții în cazul contribuabililor care, la data de 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datorează impozitul, au în administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere construcții de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ- teritoriale, luând în considerare faptul că pentru aceste construcții nu poate fi stabilită o valoare netă;

Clarificarea bazei de impozitare prin stabilirea următoarelor valori:

- valoarea netă a construcţiilor pentru care nu se datorează impozit pe clădiri/taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții. Se propune ca valoarea netă a construcțiilor respective să fie determinată ca diferență între valoarea evidenţiată în soldul debitor al conturilor corespunzătoare construcţiilor și valoarea contabilă cumulată a amortizării acestora;

- valoarea construcțiilor din contractele de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere, în cazul celor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/în ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datorează impozitul pe construcții, pentru care nu se datorează taxa pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal. În acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care au construcțiile în administrare/concesiune/folosinţă cu titlu gratuit/închiriere;

- menținerea scutirii și de la plata impozitului pe construcții pentru construcțiile scutite de impozit pe clădiri/taxa pe clădiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal;

- reglementarea unor prevederi pentru stabilirea bazei impozabile în cazul în care lucrările de investiții sunt efectuate de către contribuabili la construcții utilizate în baza unor contracte de administrare/concesiune/folosință cu titlu gratuit/închiriere/locație de gestiune/asociere în participațiune şi altele asemenea, iar aceste investiții nu se concretizează în construcții, așa cum acestea sunt definite la art. 497 din Codul fiscal;

- stabilirea sferei de aplicare a impozitului în sensul aplicării acestuia doar pentru construcțiile situate pe teritoriul României reprezentând teritoriul delimitat de frontiera de stat a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, cu modificările şi completările ulterioare.  Se clarifică, totodată, faptul că nu intră sub incidența impozitului construcțiile situate în marea teritorială a României astfel cum este definită de Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue şi al zonei economice exclusive ale României, republicată;

- stabilirea unor reguli de calcul, de declarare și de plată a impozitului în cazul contribuabililor cu an fiscal modificat și pentru cei care încetează să existe/sunt nou-înființați, în cursul anului.