Tesla vs. Uniunea Europeană: Gigantul american a dat în judecată Comisia. Care e motivul

Redacția Digi Economic Data publicării:
tesla
sursa: shutterstock.com/

Gigantul Tesla a depus o plângere împotriva Comisiei Europene după impunerea tarifelor vamale de către blocul comunitar asupra vehiculelor electrice fabricate în China. Compania condusă de Elon Musk se alătură, astfel, altor trei producători auto chinezi care au contestat în instanță noile taxe.

Uniunea Europeană (UE) a anunțat în iunie decizia de a aplica tarife tuturor importurilor de mașini electrice din China, acuzând guvernul chinez că a oferit subvenții de stat neechitabile producătorilor locali, pentru a obține o poziție dominantă pe piața emergentă. Liderii UE au aprobat tarifele în octombrie. 

Tarifele includ 17,0% pentru BYD, 18,8% pentru Geely și 35,3% pentru SAIC, pe lângă taxa standard de import auto a UE, de 10%.  

Deși Tesla are sediul în SUA, cea mai mare parte a vehiculelor sale destinate pieței europene sunt produse în China, inclusiv cu baterii fabricate în această țară.  

Înregistrările de pe site-ul Curții de Justiție a Uniunii Europene arată că Tesla (Shanghai) și-a depus cazul împotriva Comisiei săptămâna trecută, miercuri. Nu au fost oferite informații suplimentare, potrivit The Guardian.

Tesla, condusă de directorul executiv Elon Musk, produce mașini în Berlin, precum și pe piața sa de origine, SUA. Totuși, trimite un număr mare de vehicule în Europa din fabrica din Shanghai, fapt ce o expune la tarife. Producătorul auto urmează să plătească tarife semnificativ mai mici, de 7,8%, comparativ cu unii concurenți care se vor confrunta cu tarife de până la 35,3%.  

Cazul face ca principala companie controlată de Musk să deschidă un proces împotriva UE, în același timp în care miliardarul devine unul dintre cei mai importanți membri din echipa lui Donald Trump. Musk, cel mai mare donator individual al campaniei electorale a lui Trump, a fost numit să conducă un nou Departament pentru Eficiență Guvernamentală.

În ultimul an, Musk a devenit un critic vocal al UE, calificând Comisia drept „nedemocratică” și criticând guvernele unor state membre. Cel mai notabil, sâmbătă, Musk a intervenit prin videoconferință la un eveniment de campanie al partidului de extremă dreaptă Alternativa pentru Germania.  

În plus, UE investighează rețeaua socială X a lui Musk, acuzată că nu a reușit să limiteze interferențele electorale, în special în recentele alegeri din România. Amintim că primul tur al alegerilor prezidențiale, din noiembrie 2024, a fost anulat de Curtea Constituțională a României, iar procesul electoral va fi reluat de la zero în acest an.

Mai mulți producători germani de automobile, care au joint-venture-uri în China, au criticat, de asemenea, tarifele UE, argumentând în favoarea comerțului liber, care le-ar permite să continue să vândă pe uriașa piață chineză.

Potrivit Reuters, BMW din Germania, producătorii chinezi de vehicule electrice BYD, Geely și SAIC, precum și organizația din sectorul auto CCCME au contestat, de asemenea, tarifele UE în instanță.  

Sub conducerea lui Joe Biden, SUA au impus, de asemenea, tarife mai mari, de 100%, pentru mașinile electrice chinezești.

Producătorii chinezi se revoltă

Producătorii chinezi de vehicule electrice BYD, Geely și SAIC au contestat tarifele de import impuse de Uniunea Europeană la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Camera de Comerț din China pentru Importul și Exportul de Mașini și Electronice (CCCME), un organism care reprezintă companiile auto, a depus, de asemenea, o plângere miercuri.

Documentele instanței arată că toate cele trei companii au depus plângerile la Tribunalul General, marți, cu o zi înainte de termenul limită pentru depunerea contestațiilor. Procedurile la Tribunalul General durează, în medie, 18 luni și pot fi contestate.  

Camera de Comerț din China pentru Importul și Exportul de Mașini și Electronice (CCCME), un organism din industrie care a reprezentat producătorii chinezi de vehicule electrice, a depus, de asemenea, o plângere miercuri, potrivit Camerei de Comerț Chineze în UE (CCCEU).  

CCCEU a îndemnat Beijingul și Bruxelles-ul să negocieze un compromis pentru a evita tarifele, iar cele două părți poartă discuții despre posibile angajamente privind prețurile minime încă din septembrie.  

Într-o declarație de vineri, CCCME a confirmat acțiunea intentată în numele „companiilor autorizate” și s-a angajat să „continue să reprezinte industria vehiculelor electrice din China prin litigii judiciare și să apere cu hotărâre drepturile și interesele legitime ale companiilor chineze de vehicule electrice”.  

Comisia Europeană a declarat că este conștientă de cazuri și că are la dispoziție două luni și 10 zile pentru a-și pregăti apărarea, adăugând că discuțiile tehnice cu Beijingul continuă, potrivit Reuters. 

Contestațiile probabil includ argumente legate de evaluarea subvențiilor, stabilirea prejudiciilor aduse industriei din UE și decizia neobișnuită a Comisiei de a iniția cazul din proprie inițiativă, mai degrabă decât ca răspuns la o plângere din industrie.  

Producătorii chinezi de vehicule electrice s-au plâns, de asemenea, că Tesla, cel mai mare exportator de vehicule electrice din China către UE, nu a fost inclus în eșantionul oficial din care se calculează tarifele pentru alte companii.  

Tesla a obținut cel mai mic tarif suplimentar, de 7,8%. Dacă ar fi fost inclusă în eșantion, companiile cooperante ar fi beneficiat de un tarif mai mic decât cel actual, de 20,7%.